مقام حزب‌الله لبنان بار دیگر آمریکا را به دخالت در اعتراضات ایرانیان متهم کرد

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان، گفت که «پروژه‌های آمریکا برای آشوب در منطقه، به‌ویژه آنچه که علیه جمهوری اسلامی انجام دادند» شکست خورده است

مقام‌های حزب‌الله لبنان مانند مقامات جمهوری اسلامی از اعتراضات مردم با عناوینی چون آشوب و اغتشاش یاد می‌کنند- عکس از ایرنا

حزب‌الله لبنان بار دیگر آمریکا را به دست داشتن در اعتراض‌های سراسری مردم ایران علیه حاکمیت متهم کرد. 

حسن البغدادی، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان، در سخنانی گفت که «پروژه‌های آمریکا برای آشوب در منطقه، به‌ویژه آنچه که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دادند» شکست خورده‌اند. 

پیشتر حسن‌ نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز کشته شدن مهسا امینی را «حادثه‌ای مبهم» خوانده بود که موجب «سواستفاده علیه جمهوری اسلامی» شد و آمریکا را به دست داشتن در اعتراض‌ها متهم کرد. 

ادبیاتی که مقام‌های حزب‌الله لبنان درباره اعتراضات سراسری مردم ایران علیه نظام حاکم بر ایران، به کار می‌برند مشابه مقام‌های جمهوری اسلامی است. نصرالله و بغدادی از اعتراض‌های مردمی به عنوان «آشوب و اغتشاش» نام بردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم لبنان در دو سال گذشته بارها با تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور، حزب‌الله لبنان را گروه دست‌نشانده جمهوری اسلامی خوانده‌اند و مردم ایران نیز دست‌کم از سال ۱۳۸۸ تاکنون بارها در تظاهرات خیابانی با سردادن شعارهایی چون «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» به اقدام رهبران جمهوری اسلامی در تامین مالی و تسلیحاتی حماس، جهاد اسلامی فلسطین و حزب‌الله لبنان اعتراض کرده‌اند. 

جمهوری اسلامی از حامیان عمده حزب‌الله لبنان است و دخالت‌های حکومت ایران در لبنان از طریق این گروه شبه‌نظامی که برخی دولت‌های غربی آن را تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند، بارها مورد انتقاد سایر گروه‌های سیاسی لبنانی و مردم آن کشور قرار گرفته است و برخی سیاستمداران، از جمله سامی جمیل، از اعضای اپوزیسیون دولت لبنان گفته‌اند که کشورشان در دست جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله به گروگان گرفته شده است. 

نجيب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان نیز ارسال سوخت از ایران به کشورش از طریق حزب‌الله و بدون اخذ مجوز از دولت را نقض حاکمیت لبنان دانسته بود. 

حسن البغدادی، در سخنان اخیرش، در انتقاد از وضع معیشت مردم و اقتصاد لبنان، در حمله به رهبران سیاسی در بیروت گفت اوضاع طوری است که «گویی طبقه حاکم از این مردم برنخاسته است و کشور در جهت منافع آمریکا و متحدانش کار می‌کند.»