چین خواستار لغو تحریم‌های ایران شد

رییس‌جمهور چین با پذیرش دعوت ابراهیم رئیسی، به ایران سفر خواهد کرد

ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ در یک بیانیه مشترک خواستار احیای برجام شدند-Iranian Presidency / AFP

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین و ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی‌اش، روز پنجشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن)‌، خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شدند. شرطی که پیش از این ایران برای احیای برجام مشخص کرده بود. 

 ایران و چین در بیانیه‌ای مشترک همچنین از طالبان خواستند به محدودیت‌ها علیه زنان افغان پایان دهند. این در حالی است که ایران در ماه‌های گذشته و پس از قتل مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد صحنه اعتراضات ضد حکومتی است.

دو رئیس‌جمهوری در آخرین روز سفر سه‌‌روزه رئیسی به چین اعلام کردند که شی جین پینگ دعوت رئیسی برای دیدار از ایران را پذیرفت و این کار را به وقتش انجام می‌دهد. شی جین پینگ آخرین بار در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان بخشی از  سفرش به خاورمیانه، از ایران بازدید کرد.

ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ در این بیانیه خواستار احیای برجام شدند که بر اساس آن، ایران با چند کشور ازجمله آمریکا موافقت کرد تا برنامه هسته‌ای‌اش را در مقابل لغو تحریم‌های اقتصادی محدود کند.

در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، این کشور را از این معامله خارج کرد و دستور بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را صادر کرد.

جو بايدن، رئیس‌جمهوری آمريکا در سال ۲۰۲۱ گفت آمريکا تنها در صورتی به اين معامله باز خواهد گشت که ايران به قرارداد هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد، اما گفت‌وگوها از مدت‌ها قبل متوقف شده است. پس از شروع اعتراضات ضد حکومتی اخیر در ایران و سرکوب آن به دست حکومت، آمریکا و قدرت‌های اروپایی با انتقاد از جمهوری اسلامی، از معترضان حمایت کردند و مذاکرات احیای برجام به بن‌بست رسید. اما دولت چین که خود به نقض حقوق بشر متهم است، از فشار بر جمهوری اسلامی در‌مورد سرکوب معترضان خودداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ می‌گویند: «تمام تحریم‌های مربوط باید به‌طور کامل به شیوه‌ای قابل تایید برای ترویج اجرای کامل و موثر توافق برداشته شوند.

به گفته آن‌ها، چین و ایران تاکید کردند که لغو تحریم‌ها و تضمین منافع اقتصادی ایران از اجزای مهم این توافق است.

شی روز سه‌شنبه به رئیسی گفت چین در مذاکرات برای ازسرگیری احیای برجام «شرکت سازنده» خواهد داشت.

این دو در این بیانیه گفتند: «چین با دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی ایران و تضعیف امنیت و ثبات ایران قاطعانه مخالفت می‌کند.»

این دو همچنین ابتکارات متعددی ازجمله ترویج تجارت الکترونیکی و کشاورزی را طرح‌ریزی کردند.

این نمایش همکاری در تضاد با خشم ایران در دسامبر سال گذشته بر سر بیانیه‌ای بود که چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس در جریان سفر شی به عربستان سعودی صادر کردند.

 چین و این کشورها از ایران خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.