پکن شرکت آمریکایی لاکهید مارتین را تحریم کرد

دلیل تحریم لاکهید مارتین به خطر انداختن امنیت و منافع ملی چین اعلام شد

لاکهید مارتین ارتش تایوان را به رادار، هلی‌کوپتر و تجهیزات کنترل ترافیک هوایی مجهز کرده است‌ـ EMMANUEL DUNAND / AFP

پکن روز پنجشنبه اعلام کرد در ادامه فشارهای تجاری علیه ایالات متحده، شرکت آمریکایی لاکهید مارتین را به دلیل تامین سلاح برای تایوان تحریم می‌کند.

تایوان در ماه‌های اخیر به کانون تنش‌ میان ایالات متحده و جمهوری کمونیستی خلق چین تبدیل شده است. پکن ادعا می‌کند این جزیره بخشی از سرزمین چین است.

تایوان از سال ۱۹۴۹ و پس از یک جنگ داخلی، کاملا از چین جدا شد. البته این جزیره هیچ‌گاه نه به لحاظ تاریخی و نه در مستندات سازمان ملل، بخشی از سرزمین جمهوری خلق چین نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاکهید مارتین یکی از زیرمجموعه‌‌های شرکت اسلحه‌سازی ریتون است.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرده شرکت لاکهید مارتین به این دلیل به فهرست شرکت‌های تحت‌تحریم اضافه شده است که «حاکمیت و امنیت ملی چین» را به خطر می‌اندازد.

مشخص نیست این تحریم‌ها در عمل چه تاثیری می‌توانند داشته باشد.

ایالات متحده نیز در ماه‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های چینی را تحریم کرده است؛ از جمله دو شرکت چینی سازنده دوربین‌های مداربسته امنیتی چون داهوا و هایک ویژن که اخیرا در فهرست شرکت‌های تحریمی ایالات متحده قرار گرفتند.

شرکت ریتون در ماه سپتامبر برای ارتقای سیستم رادارهای ارتش تایوان قراردادی به ارزش ۴۱۲ میلیون دلار با دولت این کشور امضا کرد. این بخشی از بسته ۱.۱ میلیارد دلاری فروش تسلیحات ایالات متحده به تایوان است. لاکهید مارتین ارتش تایوان را به رادار، هلی‌کوپتر و تجهیزات کنترل ترافیک هوایی مجهز کرده است.

این شرکت در تجهیز جت‌های جنگی و ناوچه‌های نیروی دریایی تایوان نیز نقش مهمی دارد.

بیشتر از جهان