روسیه «تقریبا نیمی» از تانک‌های جنگی مهم خود را در جنگ اوکراین از دست داده است

در گزارش اندیشکده نظامی آمده است این خسارت‌ها مسکو را مجبور می‌کند به تانک‌های قدیمی‌تر دوره شوروی اتکا کند

ٖ آی‌آی‌اس‌اس در گزارش سالانه تراز نظامی خود نوشت گمان می‌رود نرخ خسارت کلی‌ در تمام مدل‌های تانک حدود ۴۰ درصد باشد- SERGEI CHUZAVKOV / AFP

برآوردها نشان می‌دهد مسکو حدود نیمی از بهترین تانک‌هایش را در حمله به اوکراین از دست داده است، در حالی که نیروهای ولادیمیر پوتین حملات خود را در مناطق شرقی این کشور شامل دونتسک و لوهانسک شدت می‌بخشند.

این ارزیابی اندیشکده نظامی موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی (آی‌آی‌اس‌اس) نشان می‌دهد ناوگان تانک‌های جنگی اصلی تی-۷۲ بی ۳ و تی-۷۲ بی ۳ ام پیشرفته که مربوط به دوره پیش از حمله به اوکراین بودند، به‌شدت خسارت دیده‌اند و ۵۰ درصدشان از بین رفته‌اند. جان چیپمن، مدیرکل آی‌ای‌اس‌اس، گفت به‌دلیل روند «کند» تولید سلاح‌های مدل‌ جدید، مسکو مجبور شده است «به سلاح‌های قدیمی‌تر خود اتکا کند»؛ یعنی باید به استفاده از تانک‌های دوره شوروی خود روی بیاورد.

هنری بوید، از محققان آی‌آی‌اس‌اس گفت: «میزان تولید و بازفعال‌سازی، برای جبران این نرخ خسارت ابدا کافی نیست. ناوگان زرهی موجود در خط مقدم حدود نصف ناوگانی است که در ابتدای جنگ داشتند.» آی‌آی‌اس‌اس در گزارش سالانه تراز نظامی خود نوشت گمان می‌رود نرخ خسارت کلی‌ در تمام مدل‌های تانک حدود ۴۰ درصد باشد.

این در حالی است که نیروهای روسیه مدعی شده‌اند دو محور دفاعی تقویت‌شده اوکراینی‌ها در جبهه شرقی را نیز شکسته‌اند و کی‌یف شرایط را «سخت» توصیف می‌کند.

وزارت دفاع روسیه گفت اوکراینی‌ها در مقابل حملات روسیه در منطقه لوهانسک عقب‌نشینی کرده‌اند، اما اعلام نکرد دقیقا در کدام مناطق. لوهانسک و منطقه همسایه‌اش، دونتسک، روی‌هم‌رفته منطقه موسوم به دونباس را تشکیل می‌دهند که قلب صنعتی اوکراین است و روسیه مشتاق تسلط بر آن است.

دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اعلام کرد نیروهای اوکراین برخی حمله‌های روس‌ها را در لوهانسک دفع کرده‌اند، اما افزود: «همچنان شرایط سختی بر این منطقه حاکم است.» سرهی هایدای، فرماندار منطقه لوهانسک، گفت روسیه تجهیزات سنگین و خیل نیروهایش را وارد لوهانسک می‌کند.

هایدای گفت: «این حمله‌های موج‌وار از جهات مختلف به ما وارد می‌شوند. [اما] کسانی این اخبار را نشر می‌دهند که ظاهرا نیروهای دفاعی ما به پشت خط مرزهای محدوده اداری [لوهانسک] عقب‌نشینی کرده‌اند- این خبر با واقعیت مطابقت ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی نظامی منطقه شرق اوکراین، روز چهارشنبه در مصاحبه با تلویزیون اوکراین گفت نبردهای سختی در باخموت در جریان است، شهری در دونتسک که بخش زیادی از توان آتشباری روسیه در آن متمرکز شده است. تصرف باخموت، روسیه را یک گام به‌سوی شهرهای بزرگ‌تر کراماتورسک و اسلوویانسک به پیش خواهد برد.

زلنسکی گفت به باور دولتش، روسیه با فشار تازه‌ای که وارد کرده است پیش از آنکه اوکراین قوایش را برای ضدحمله‌هایی که به گمان بسیاری در بهار انجام خواهد داد جمع کند، عجله دارد تا جایی که می‌تواند دستاوردهایش را افزایش دهد.

هم‌زمان بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفت روسیه نتوانسته است حتی یک نیروی قوی گرد آورد که بتواند نیروهای دفاعی اوکراین را «در هم بشکند».

او در برنامه تودی (امروز) رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت: «وضعیت نیروهای زمینی پوتین وخیم است و این موجب می‌شود گزینه‌ای جز استفاده از نیروهای هوایی و دریایی خود نداشته باشد که البته ابدا به اندازه نیروهای زمینی آسیب ندیده‌اند.» والاس افزود: «حالا تخمین می‌زنیم ۹۷ درصد ارتش روسیه، یعنی کل ارتش روسیه، در اوکراین باشد.» او توضیح داد نرخ استهلاک نیروهای روسیه «بسیار بسیار زیاد» است و «احتمالا بازدهی جنگی این نیروها تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.» او گفت علاوه بر این گمان می‌رود حدود دوسوم تانک‌هایشان «نابود یا خراب» شده است.

بریتانیا نیز اعلام کرد در قالب اولین بسته بودجه صندوق بین‌المللی اوکراین (آی‌اف‌یو) به اوکراین کمک‌هایی از قبیل مهمات توپخانه‌ای، اطلاعات سری دریایی، تجهیزات تجسس و شناسایی و قطعات یدکی تانک‌های فعلی اوکراین خواهد رساند. بریتانیا، هلند، نروژ، سوئد و دانمارک بر سر ارسال اولین بسته تجهیزات به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون پوند توافق کردند.

در عین حال، در دومین روز دیدار مسئولان دفاعی غرب در بروکسل، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از کشورها خواست با آلمان در فرستادن «تعداد تانک بیشتر تا حد امکان و با سرعت هرچه بیشتر» به اوکراین همکاری کنند. او گفت: «می‌دانم صدها تانک در ارتش‌های اروپایی وجود دارد که بعضی از آن‌ها باید بازسازی شود، اما باید این کار را انجام دهید و هرچه سریع‌تر هم انجام دهید، زیرا بهار که از راه برسد دیگر خیلی دیر شده است.»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، پس از مذاکرات بروکسل گفت اوکراین بخت زیادی دارد که در سال جدید ابتکار عمل را در جبهه جنگ «به سود خود» به دست گیرد. آستین گفت ناتو با تامین هر سامانه جدید برای کی‌یف، نیروهای این کشور را هم برای استفاده از آن سامانه آموزش می‌دهد. او گفت: «به دقت بر تامین حتمی ظرفیت‌ها متمرکزیم نه صرفا تامین تجهیزات.»

این گزارش با همکاری رویترز تهیه شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان