آشوب اقلیمی در راه است

باید سال‌هایی را که امروز و فردا ‌کردیم جبران کنیم

 آتش‌سوزی مهیب در بخش‌های از ایالت کالیفرنیا آمریکا -نوامبر ۲۰۱۹

David McNew/Getty Images/AFP

سازمان ملل هشدار داده است که کشورهای جهان برای مدت‌ زیادی، امروز و فردا کردند و برای جلوگیری از آشوب اقلیمی باید کاهش انتشار کربن را پنج برابر کنند.

طبق گزارشی که در مورد عقب‌ماندگی در کاهش آلاینده‌ها منتشر شده است اگر حتی تمام وعده و وعیدهای اقلیمی موجود محقق شود، جهان در قرن کنونی 3.2 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهد شد که اثرات اقلیمی گسترده و ویرانگری خواهد داشت.

به گزارش برنامه محیط‌زیست سازمان ملل هنوز می‌توان حد 1.5 درجه سانتی‌گراد افزایش دما را محقق کرد که طبق آمار برای جلوگیری از پیامدهای فاجعه‌بار ضروری است.

اما برای این کار باید از سال 2020 تا 2030 میلادی هر سال 7.6 درصد از انتشار آلاینده‌ها کاست.

طبق این گزارش در دهه گذشته انتشار گاز کربن دی‌اکسید به طور میانگین سالی 1.5 درصد افزایش داشته و در مجموع به 55 گیگاتن رسیده است.

در این گزارش آمده است که "یافته‌ها در مجموع تلخ است و کشورها در کل نتوانسته‌اند از افزایش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای در جهان جلوگیری کنند یعنی در حال حاضر باید کاهش‌های عمقی‌تر و سریع‌تری صورت گیرد."

در این گزارش هم‌چنین آمده است که "باید دگرگونی‌های اجتماعی و اقتصادی مهمی در دهه آینده صورت گیرد تا بتوان انفعال‌های گذشته را جبران کرد."

از جمله باید به استفاده از سوخت‌های فسیلی در بخش‌های انرژی، ساختمان و ترابری پایان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کریستنسن نویسنده اصلی این گزارش می‌گوید: هر چه بیش‌تر امروز و فردا کنیم کار دشوارتر می‌شود.

او افزود: نباید این وضعیت را برای نوه‌های‌مان به ارث بگذاریم.

طبق این گزارش 20 عضو گروه  20 که جزو ثروتمندترین کشورها هستند، مسئول 78 درصد کل آلاینده‌ها در جهان هستند ولی تاکنون فقط اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایتالیا و فرانسه متعهد شده‌اند که اهداف درازمدت به صفر رساندن آلودگی را محقق کنند.

طبق همین گزارش، هفت کشور عضو گروه 20 شامل استرالیا، برزیل و کانادا برای تحقق هدف‌گذاری کنونی‌شان در کاهش انتشار کربن باید فعالیت خود را افزایش دهند.

در ضمن هندوستان، روسیه و ترکیه به راحتی در مسیر تحقق هدف‌گذاری‌های‌شان برای کاهش آلاینده‌ها قرار گرفته‌اند . البته طبق این گزارش علت این وضع هم آن است که این کشورها اهداف بسیار سطح پایینی برای خود تعیین کرده‌اند.

اینگر آندرسن رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: "باید سال‌هایی را که امروز و فردا می‌کردیم جبران کنیم."

"وگرنه هدف گرمایش 1.5 درجه سانتی‌گراد تا سال 2030 نیز محقق نخواهد شد."

گزارش عقب‌ماندگی در کاهش آلاینده‌ها یکی از چند بررسی انتشار یافته در آستانه مذاکرات اقلیمی سازمان ملل است که هفته آینده در مادرید برای پیشبرد راهبردی جهانی در مقابله با تغییرات اقلیم برگزار می‌شود.

سازمان ملل هفته قبل گزارش جداگانه‌ای منتشر کرده بود که طبق آن  برنامه‌ریزی کشورها برای استخراج سوخت‌های فسیلی از زمین بیش از دوبرابر میزانی است که برای تحقق هدف 1.5 سانتی‌گراد تا سال 2030 می‌توان سوزاند.

سازمان جهانی هواشناسی نیز با انتشار نتایج تحقیقی هشدار داده است که میزان گازهای گل‌خانه‌ای در جو به حدنصاب بالای تازه‌ای رسیده است و "نشانی از کند شدن روند افزایش آن نیست کاهش که جای خود دارد."

تراکم  CO2  اکنون 47 درصد بیش‌تر از دوران قبل از شروع انقلاب صنعتی در سال 1760 میلادی است که حدود ppm 280بود. 

© The Independent

بیشتر از جهان