ناامنی در پاکستان؛ خدمات کنسولی چین تعطیل شد

گروه‌های تروریستی و جهادی جدی‌ترین چالش در برابر برنامه‌های بلندپروازنه چین در پاکستان به‌شمار می‌روند

چین یکی از متحدان اصلی پاکستان است - ASIF HASSAN / AFP

با افزایش حمله‌های گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی)، چین موقتا خدمات کنسولی خود را در این کشور تعطیل کرد.

«بیزینس تودی» روز چهارشنبه، ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) گزارش داد که سفارت چین در پاکستان «مشکل فنی» را دلیل متوقف شدن خدمات کنسولی‌ اعلام کرده است، اما زمان ازسرگیری این خدمات را مشخص نکرده است.

در اطلاعیه وبسایت سفارت چین در پاکستان آمده است: «به دلیل مشکلات فنی، بخش کنسولی سفارت چین در اسلام‌آباد از تاریخ ۱۳ فوریه تا اطلاع ثانوی موقتا تعطیل می‌شود.»

این اقدام دولت چین پس از آن صورت می‌گیرد که پکن با اشاره به احتمال وخامت اوضاع امنیتی در پاکستان، از شهروندان خود در این کشور خواسته بود محتاط باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته یک بمبگذار انتحاری زن، سه آموزگار چینی را همراه با راننده محلی آن‌ها در شهر کراچی کشت.

چین یکی از متحدان اصلی پاکستان است و به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه خدمات راهسازی، راه‌آهن، خط ‌لوله و بندر در این کشور متعهد شده است.

اما گروه‌های تروریستی و جهادی چالش‌هایی بسیار جدی در مسیر اجرای برنامه‌های بلندپروازنه چین در پاکستان به‌شمار می‌روند. 

پاکستان با بحران مالی شدید مواجه است و در مقطع کنونی، مبارزه با تحریک طالبان و گروه‌های جهادی برای اسلام‌آباد دشوار و هزینه‌بر است. 

آتش‌بس میان گروه تحریک طالبان پاکستان و حکومت این کشور که با پادرمیانی طالبان افغانستان ممکن شده بود، در نوامبر سال گذشته میلادی شکسته شد. از آن زمان تاکنون، تی‌تی‌پی به دامنه حملات خود در پاکستان افزوده است. بیشتر عملیات‌های این گروه در ایالت‌های خیبر پختونخوا و بلوچستان انجام می‌شود، اما در اسلام‌آباد نیز حملاتی رخ داده است.

تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و نور ولی محسود، رهبر آن است.

گروه تحریک طالبان پاکستان رویای برپایی حکومت مبتنی بر «شریعت اسلامی» در مناطق قبایلی را در سر دارد. با تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ و پایان حضور نظامی ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی آن در این کشور، گروه‌های جهادی منطقه از جمله و به‌ویژه تحریک طالبان پاکستان، جسورتر شدند و می‌کوشند از شیوه‌های جنگی طالبان افغانستان الگوبرداری کنند.

۳۰ ژانویه ۲۰۲۳، حمله‌ای انتحاری در مسجدی در شهر پیشاور پاکستان رخ داد. بنا به گزارش رسانه‌های پاکستانی، در این حمله بیش از ۱۰۰ نمازگزار از نظامیان پاکستان کشته شدند. این حمله و شمار قربانیان آن در سال‌های اخیر بی‌پیشینه است.

بیشتر از جهان