ادامه انتقادهای بی‌پاسخ به رهبر نامرئی طالبان

ملا هیبت‌الله آخوندزاده و اطرافیان او پاسخی به انتقادها نداده‌اند

ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، بدون نامبردن از ملا هبت‌الله گفت: «از تکبر و غرور پرهیز کنیم.»-Mohd RASFAN / AFP

از یک هفته پیش مقام‌های ارشد رژیم طالبان در کابل به صورت تلویحی انتقادهایی از رهبر نامرئی این گروه مطرح می‌کنند. روز چهارشنبه، ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه)، شماری از اعضای کابینه طالبان در مراسمی که به مناسبت سالگرد خروج نیروهای ارتش شوروی سابق از افغانستان برگزار شده بود، بار دیگر بر لزوم شنیده شدن صدای مردم، پاسخ‌دهی به خواست‌های مشروع مردم و درس گرفتن از تجربه‌های گذشته برای بقای رژیم این گروه تاکید کردند.

هیچ‌یک از رهبران طالبان در سخنرانی‌های خود از ملا هیبت‌الله آخوندزاده که گفته می‌شود ساکن قندهار است و فرمان‌های پی‌درپی علیه زنان صادر می‌کند، نام نبردند، اما به صورت تلویحی گفتند که تنها با عبرت گرفتن از گذشته، بقای رژیم «امارت اسلامی» تضمین خواهد شد.

ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، بدون نام بردن از ملا هیبت‌الله، گفت: «از تکبر و غرور پرهیز کنیم. برای بقای نظام باید خواست‌های مشروع مردم در نظر گرفته شود.»

مولوی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن طالبان، نیز با تکرار این سخنان، گفت که باید به خواست‌های مردم افغانستان توجه کرد تا حمایت مردم، باعث بقای نظام این گروه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، هفته گذشته در یک گردهمایی در استان خوست در شرق افغانستان که پایگاه سنتی شبکه حقانی است، از انحصار قدرت و تصمیم‌گیری در رهبری این گروه انتقاد کرد و گفت نباید به کسی چنان قدرتی داده شود که حق مردم را پایمال کند. او ملا هیبت‌الله آخوندزاده را به تحمیل دیدگاه‌های خود بر دیگر اعضای این گروه متهم کرد و در جمع اعضا و هواداران شبکه حقانی گفت: «بگذارید این سخنان را همه بشنوند.»

او تصریح کرد که خودش قدرت را با التماس و چاپلوسی به دست نیاورده است و باید برای حفاظت از رژیم امارت، به خواست‌های مردم توجه شود. سخنان حقانی، بازتاب گسترده‌ای در میان هواداران شبکه حقانی داشت. بخش‌هایی از سخنان او به تکرار در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد و برخی از چهره‌های ارشد طالبان ازموضع‌گیری او حمایت کردند.

عبدالسلام حنفی، معاون ازبک‌تبار نخست‌وزیر طالبان، نیز روز یکشنبه، ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه)، به صدورفتواهای پی‌در‌پی انتقاد کرد و گفت: «وظیفه مفتی تنها منع کردن نیست؛ باید راه بدیل را به مردم نشان دهد.»

از سوی دیگر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، انتقاد علنی از رهبر طالبان را مردود دانست و گفت، اگر مشکلی در نظام وجود دارد، مسئولان باید انتقاد خود را غیرعلنی به «امیر» برسانند.

با این حال، انتقادهای پی‌در‌پی از رهبر طالبان که گفته می‌شود صادرکننده فرمان‌های اخیر علیه تحصیل و اشتغال زنان است، هیچ پاسخی نگرفته است. برخلاف سال‌های قبل، امسال پیامی از جانب ملا هیبت‌الله به مناسبت سالگرد خروج نیروهای ارتش شوروی از افغانستان منتشر نشد. سخنگوی طالبان پیام کوتاهی به این مناسبت به رسانه‌ها فرستاد که در آن نامی از رهبری این گروه برده نشده است و فقط در پایان پیام، عنوان «امارت اسلامی افغانستان» ذکر شده است.

هرچند پیش ازاین به وجود اختلاف‌های جدی میان شبکه حقانی و جناح قندهار بر سر تقسیم قدرت اشاره می‌شد، اینک گفته می‌شود که بیشترین اختلاف، میان نیروهای جوان و رهبران سالمند گروه طالبان‌ که از بنیانگذاران آنند، شکل گرفته است.

اتاق‌فکر بروکینگز، هفته گذشته در گزارشی نوشت که دولت‌های جهان ترجیح می‌دهند با اعضای جوان طالبان که در سال‌های اخیر در صفوف این گروه به قدرت رسیده‌اند، تعامل کنند، چون رهبران سالمند طالبان که با ملا عمر کار کرده‌اند، ظرفیت تعامل با جهان را ندارند و خواهان بازگشت به شرایط دور نخست حاکمیت این گروه واجرای قوانین آن دوره‌اند.

با این حال، هیچ‌یک از رهبران طالبان، از جمله سراج‌الدین حقانی، ملا یعقوب و دیگر اعضای ارشد این گروه که به صورت تلویحی از ملا هیبت‌الله آخوندزاده انتقاد می‌کنند، تاکنون در مورد حقوق اساسی زنان و ضرورت رعایت حقوق بشر سخن نگفته‌اند. اما باور غالب این است که مانع اصلی تعامل طالبان با جهان، ملا هیبت‌الله آخوندزاده و چهره‌های تندرو دیگر در رهبری طالبان‌اند که پی‌در‌پی از «ادامه جنگ با جهان کفر» سخن می‌گویند.

بیشتر از جهان