شهرداری بودجه سرویس مدارس استثنایی را حذف کرد، کودکان خانه‌نشین شدند

عضو شورای شهر: هزینه سرویس مدارس در حالی قطع شد که پول آن در حساب شهرداری موجود بود

خانواده‌ها توانایی پرداخت هزینه تاکسی‌ را ندارندــ ایرنا

شهرداری تهران به‌رغم دریافت بودجه ۱۶ میلیارد تومانی در بخش تاکسیرانی، حق سرویس دانش‌آموزان استثنایی را قطع کرد. در پی این اقدام، تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل ناتوانی خانواده‌ها در پرداخت هزینه سرویس مدرسه از ادامه تحصیل محروم و خانه‌نشین شدند.

شماری از والدین کودکان استثنایی روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، برای دومین بار طی ماه جاری، در اعتراض به پرداخت نشدن هزینه سرویس مدرسه فرزندانشان مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند. والدین معترض می‌گویند کمک‌هزینه‌ای که شهرداری باید طبق قانون به سرویس مدارس کودکان استثنایی، پرداخت کند، طی پنج ماه اخیر قطع شده است و در نتیجه شرکت‌ها دست از کار کشیده‌اند و دیگر دنبال فرزندان آن‌ها نمی‌آیند.

روزنامه شرق به نقل از یک مادر معترض نوشت که هزینه درمانی این کودکان بالا است و خانواده‌ها در این شرایط امکان پرداخت هزینه تاکسی‌‌تلفنی یا اینترنتی برای فرستادن کودکانشان به مدرسه را ندارند. این دانش‌آموزان را با اتوبوس و مترو هم نمی‌توان جابه‌جا کرد.

بنابر گزارش‌ها، شرکت‌های سرویس‌دهنده طی ماه‌های گذشته با وجود امتناع شهرداری از پرداخت حق سرویس مدارس، همچنان خدمات‌دهی به دانش‌آموزان را ادامه دادند اما با ادامه این روند، از دو هفته پیش سرویس‌دهی را قطع کردند. اکنون تنها یکی از این شرکت‌ها فعال است و به دلیل قطع سرویس‌دهی دیگر شرکت‌ها شماری از دانش‌آموزان استثنایی خانه‌نشین شده‌اند.

جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران، در جلسه علنی روز سه‌شنبه به شهرداری تذکر داد و با تاکید بر اینکه ایجاد برابری و عدالت دسترسی به خدمات شهری از جمله وظایف مدیریت شهری است، از شهرداری خواست که حق سرویس مدارس استثنایی را پرداخت کند.

او همچنین گفت: «خانواده‌های برخی از این دانش‌آموزان اگر کمک‌های مذکور را دریافت نکنند، امکان جابه‌جایی فرزندان خود را نخواهند داشت و عملا از روند آموزش عقب می‌مانند.»

قطع کمک‌هزینه سرویس مدارس استثنایی در حالی اتفاق افتاد که به گفته تشکری هاشمی، بودجه این مدارس در اصلاحیه بودجه که دو ماه پیش به شورای شهر ارائه شد، افزایش یافته بود اما تشریفات اداری در این دو تا سه ماه انجام نشد و شهرداری از پرداخت این پول خودداری کرد.

این عضو شورا با انتقاد از شهرداری گفت: «مگر انعقاد قرارداد و تعیین شرکت‌های ذی‌نفع چقدر زمان می‌برد که باعث شده‌ایم خانواده‌ها دچار مشکل شوند؟ در ‌حال‌ حاضر دو هفته است که این دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند و از هشت شرکت فعال در حوزه سرویس مدارس استثنائی، تنها یک شرکت متعلق به شهرداری به فعالیت خود ادامه داده و خدمات هفت شرکت دیگر کاملا تعطیل شده است.»

به گفته تشکری هاشمی، امتناع شهرداری از پرداخت این پول در حالی است که بودجه آن در حساب شهرداری موجود است.

پس از طرح این موضوع در شورای شهر، جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار تهران، مدعی شد که تاخیر در پرداخت حق سرویس مدارس استثنایی به این دلیل است که مدارس قرارداد‌ها را برای شهرداری ارسال نکرده‌اند. معاون شهردار تهران که در تلاش بود پرداخت حق سرویس مدارس را به ارسال قرارداد از سوی مدارس موکول کند، در نهایت با فشار برخی اعضای شورای شهر دستور پرداخت فوری هزینه هفت میلیارد تومانی سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی را صادر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری‌های حکومتی با تبلیغ هدفمند برای علیرضا زاکانی و همکارانش در شهرداری این خبر را با تیتر‌هایی مانند «اختصاص فوری هفت میلیارد تومان به سرویس مدارس استثنایی» و «دستور فوری شهرداری برای پرداخت» منتشر کردند. بدون اینکه به پیامد‌های روحی و روانی دو هفته خانه‌نشینی کودکان استثنایی اشاره‌ای کرده باشند.

بر اساس اعلام سازمان آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی، در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار کودک در زیرگروه‌های آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده بینایی، کم‌توان ذهنی، معلول جسمی‌حرکتی، طیف اوتیسم، اختلال رفتاری‌ــ‌هیجانی، چندمعلولیتی و گروه ویژه یادگیری مشغول تحصیل‌اند.