صندوق نجات کودکان خواستار لغو فرمان منع اشتغال زنان در افغانستان شد

مدیرعامل صندوق نجات کودکان می‌گوید بدون حضور زنان، کمک‌رسانی به خانواده‌ها ناممکن است

مدیرعامل صندوق نجات کودکان اوضاع کودکان در افغانستان را در نبود کمک‌های بشردوستانه، نگران‌کننده خواندــ BULENT KILIC / AFP

صندوق نجات کودکان (Save the Children Fund)، در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) از وضعیت کمک‌های بشردوستانه در افغانستان منتشر کرد، نوشت که برای ادامه کمک‌رسانی در این کشور که اوضاع نیازمندانش به‌شدت نگران‌کننده است، به کارمندان زن نیاز دارد.

این صندوق که فعالیت خود را در افغانستان اوایل دی‌ماه و پس از صدور فرمان طالبان مبنی بر منع تحصیل و اشتغال زنان متوقف کرد، اکنون می‌گوید برای جلوگیری از گسترش بحران انسانی در افغانستان، زنان باید اجازه کار با سازمان‌های بین‌المللی را داشته باشند.

دیوید رایت، مدیرعامل صندوق نجات کودکان، با شدید توصیف کردن بحران انسانی در افغانستان، گفت: «تقریبا ۲۰ میلیون کودک و بزرگسال با گرسنگی شدید مواجه‌اند. بسیاری از خانواده‌ها در حال حاضر هفته‌ها فقط با نان و آب زندگی می‌کنند.»

مدیرعامل صندوق نجات کودکان اوضاع کودکان در افغانستان را در نبود کمک‌های بشردوستانه، نگران‌کننده خواند و افزود که در غیاب کارمندان زن، دسترسی به خانواده‌ها ممکن نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید رایت افزود: «کودکان برای زنده ماندن در یک زمستان پر از یخ‌بندان و شدید تلاش می‌کنند. برخی از آن‌ها در پی کاهش شدید دما تا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد در حال مرگ‌اند. گرم کردن منازل حتی برای خانواده‌های معمولی هم دور از ذهن است و والدین حتی نمی‌توانند پتو یا لباس گرم بخرند.»

مدیرعامل صندوق نجات کودکان افزود: «ممنوعیت اشتغال کارمندان زن فقط نیازهای زنان و کودکان را افزایش می‌دهد. ما از همان ابتدا گفتیم که زنان برای کمک‌رسانی ضروری‌اند و بدون آن‌ها میلیون‌ها زن و کودک از کمک‌ محروم خواهند شد.»

دیوید رایت با تاکید بر لزوم لغو فرمان‌ منع اشتغال زنان در افغانستان گفت: «جهان باید کمک به افغانستان را ادامه دهد، چون در شرایط دشوار کنونی، پشت کردن به افغانستان پیامدهای ناگواری خواهد داشت.»

مدیرعامل صندوق نجات کودکان از سایر سازمان‌های بین‌المللی خواست برای بازگشت زنان کارمندان به محل کارشان تلاش کنند، چون ارائه کمک‌‎های بشردوستانه بدون حضور زنان ناممکن است.

دوماه پس از منع تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان، تلاش‌های سازمان ملل متحد برای لغو این فرمان‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداده است. در ماه ژانویه، مارتین گریفیتس و آمنه محمد، معاونان دبیرکل سازمان ملل، در سفرهای جداگانه به افغانستان رفتند و در ملاقات با سران طالبان از آن‌ها خواستند فرمان‌های صادرشده را لغو کنند؛ اما رهبران طالبان با خودداری از لغو این فرمان‌ها، تاکید کردند که زنان به دلیل رعایت نکردن حجاب تا اطلاع بعدی از تحصیل و اشتغال منع شده‌اند.