بی‌توجهی مسئولان زندان به آزار جنسی دانشجوی بازداشتی

سرکوب دانشجویان با صدور احکام اخراج و تعلیق از سوی کمیته انضباطی ادامه دارد

باران امیدیان، دانشجوی کارشناسی ارشد عمران، زمانی که برای کار‌های پایان‌نامه به سایت مراجعه کرد، از اخراجش از دانشگاه خبردار شد‌ــ Telegram/@senfi_uni_iran

با وجود اصرار مقام‌های جمهوری اسلامی بر «عفو» عمومی معترضان، تعداد زیادی از دانشجویان کماکان در بازداشت به سر می‌برند و برخی از آن‌ها از شرایط سخت بازداشت خبر می‌دهند. یکی از این افراد سها مرتضایی، فعال دانشجویی ستاره‌دار و دبیر سابق شورای صنفی کل دانشگاه تهران، است.

سها مرتضایی صبح ۳۰ آبان با ضرب‌وشتم شدید بازداشت شد و از سوی ضابط هدف آزار جنسی قرار گرفت. او اکنون در زندان قرچک محبوس است. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، مسئولان زندان‌ حاضر نشدند علائم آزار جنسی را ثبت یا او را به پزشکی قانونی اعزام کنند و با وجود پارگی رباط پا و وارد آمدن آسیب به دست و کتف، تاکنون از اعزام سها مرتضایی به بیمارستان و ارائه خدمات درمانی هم خودداری کرده‌اند. او همچنین علی‌رغم پیگیری‌های مکرر، از دریافت کتاب‌های ارسالی به زندان که حق بدیهی یک زندانی است، هم محروم مانده است.

شوراهای صنفی دانشجویان با اعلام این خبر نوشت که طبق شهادت بسیاری از زندانیان، فریب، اهمال‌ورزی و پایمالی حقوق زندانی از رویه‌های متداول در زندان قرچک است. فقدان خدمات و امکانات حداقلی برای زندگی در این زندان نیز عاملی مضاعف در فشار به زندانیان شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور همچنین گزارش می‌دهد که یک دانشجوی دانشگاه آزاد تهران‌مرکز بدون تشکیل جلسه کمیته انضباطی، از دانشگاه اخراج شده است. باران امیدیان، دانشجوی کارشناسی ارشد عمران، زمانی که برای کار‌های پایان‌نامه به سایت مراجعه کرد، از اخراجش از دانشگاه خبردار شد. این دانشجو پیش‌تر به دلیل حمایت از دیگر دانشجویان در مقابل رفتار بد و نامحترمانه نیروهای حراست، به حراست احضار و تعهد کتبی داده بود؛ با وجود این باز هم حکم اخراجش صادر شد.

بر اساس این گزارش، در پاسخ به پیگیری باران امیدیان درباره علت اخراجش، به او گفته شد که باید ندامت‌نامه بنویسد تا شاید بخشیده شود. این دانشجو از نوشتن چنین اظهاراتی امتناع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فشارهای امنیتی از داخل دانشگاه‌ها نیز کماکان ادامه دارد و کمیته‌‌های انضباطی دانشگاه‌ها به عنوان یکی از بازوهای سرکوب پس از خیزش «زن زندگی آزادی» به مقابله با دانشجویان معترض پرداخته‌اند. روز سه‌شنبه اعلام شد که کمیته انضباطی دانشگاه هنر حکم تعلیق یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه هنر را صادر کرده است. تهمینه مهدیان، دانشجوی مجسمه‌سازی دانشگاه هنر، در شورای بدوی کمیته انضباطی به دو ترم منع موقت از تحصیل بدون احتساب در سنوات محکوم شد. این حکم پس از دفاعیه و تجدیدنظرخواهی، در شورای تجدیدنظر به یک ترم منع موقت از تحصیل اجرایی و یک ترم منع موقت از تحصیل تعلیقی و مطالعه کتاب «صعود ۴۰ ساله» و شرکت در آزمون آن تغییر کرد. در صورت شرکت نکردن در آزمون، دو ترم منع موقت از تحصیل، اجرایی خواهد شد.

تهمینه مهدیان در نامه‌ای، به این حکم واکنش نشان داد و اعلام کرد که کمیته انضباطی قوانین را به لحاظ شکلی نیز رعایت نکرده است. او در توصیف روند صدور این حکم نوشت: «۲۵ مهرماه ۱۴۰۱‌ یک اثر گروهی، بدون هیچ‌گونه مغایرتی با قوانین، آیین‌نامه‌ها و شیوه‌‌نامه‌های تصویب‌شده‌، ساختیم. ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ حراست کل دانشگاه هنر تهران مرا به ساختمانی بی‌نام‌ونشان احضار کرد و پس از ضبط کارت دانشجویی و بازجویی، تمام ترم را ممنوع‌الورود شدم. در تاریخ ۱۴ آبان برای تفهیم اتهام و نوشتن دفاعیه به دانشگاه فراخوانده شدم. ۲۸ آذرماه با رای بدوی به منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال محکوم و پس از اعتراض، با حکم تجدیدنظر ابلاغی در ۲۳ بهمن به منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات به مدت یک نیمسال و خواندن کتاب صعود ۴۰ ساله و شرکت در آزمون محکوم شدم.»

او خطاب به این کمیته اضافه کرد: «وفاداری شما به سیستم ویران‌کننده‌ شان علم و هنر و کشنده جوانه‌های سرشار از ذوق و مستعد این مرز و بوم بی‌مانند است.»