فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه: ایران بر مبارزه با تروریسم سایه افکنده است

هدف ایران همچنان اخراج ایالات متحده از منطقه است تا بتواند بر همسایگانش اعمال نفوذ کند

«ایران می‌تواند برای اتخاذ رویکردی متفاوت در سوریه به منظور پیشبرد اهداف خود به روسیه تکیه کند»ــ AFP

ژنرال الکس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه، روز دوشنبه در میزگرد اندیشکده‌ای در واشنگتن به خبرنگاران گفت که ماموریت‌های مقابله با افراط‌‌گرایی خشونت‌آمیز در منطقه پس از سال‌ها در حال محو شدن‌اند.

به گزارش وب‌سایت ایرفورس تایمز، او با اشاره به فعالیت‌های ایران در منطقه افزود: «ما باید اطمینان حاصل کنیم حمله دیگری به میهن ما یا میهن یکی از شرکای نزدیک ما انجام نمی‌شود. اکنون تمرکز بر بازدارندگی برنامه هسته‌ای ایران و خنثی کردن گروه‌های نیابتی این کشور است که سلاح‌های پیشرفته و آموزش خود را از ایران دریافت می‌کنند.»

او که ژوییه ۲۰۲۲ فرماندهی نیروی هوایی مرکزی آمریکا را بر عهده گرفت، هدف کلی ایران را همچنان اخراج ایالات متحده از منطقه دانست «تا بتواند شرکای ما در منطقه را بدون نگرانی از هرگونه اقدام تلافی‌جویانه آمریکا تهدید کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ژنرال ایالات متحده تاکید کرد که نیروهای تحت‌نظر او به طور مداوم چند توطئه فعال علیه نیروهای آمریکایی یا شرکای این کشور را زیرنظر دارند. او افزود: «توجه ایران به حمله به نیروهای آمریکایی، نیروهای ائتلاف در سوریه، تهاجم در دریا و حمله به زیرساخت‌های نفتی منطقه معطوف شده است.»

گرینکویچ در بخش دیگری از گفته‌هایش، ابراز نگرانی کرد که اقدام‌های ایران در جنگ داخلی ۱۲ ساله سوریه فصلی جدید آغاز کند. به گفته این مقام نظامی ایالات متحده، وابستگی فزاینده روسیه به هواپیماهای بدون‌سرنشین ایران و سایر تجهیزات برای جنگ در اوکراین می‌تواند شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران و عوامل روسی را که از دولت سوریه حمایت می‌کنند، گرد هم آورد و به دست تهران یک اهرم فشار بدهد.

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه افزود: «ایران می‌تواند برای اتخاذ رویکردی متفاوت در سوریه به منظور پیشبرد اهداف خود به روسیه تکیه کند. از سوی دیگر، این اتحاد می‌تواند بر ایالات متحده و متحدان سوری آن فشار بیشتری وارد کند تا مجبور شوند به رژیم اسد امتیاز دهند. این در حالی است که حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی برای مشاوره و کمک به نیروهای دموکراتیک سوریه در حال جنگ با نیروهای دولتی در این کشورند.»

گرینکویچ گفت: «حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار نیروی آمریکایی در سرتاسر سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا) مستقر شده‌اند. این نیروها عمدتا در مراکز نظامی قطر، بحرین، عربستان سعودی و برخی مکان‌های دیگر استقرار یافته‌اند. تنها در عراق، حدود دو هزار و ۵۰۰ آمریکایی برای مشاوره و کمک به نیروهای محلی در دور نگه داشتن داعش باقی مانده‌اند.»

این مقام نظامی در عین حال خاطرنشان کرد به نظر می‌رسد برخی از هسته‌های تروریستی از جمله شاخه خراسان دولت اسلامی در افغانستان می‌خواهند حملات به منطقه یا غرب را از سر بگیرند. او گفت: «اگر فشار از داعش برداشته شود، این فرصت به وجود می‌آید که عناصر مختلف با قصد و توانایی مختلف با این گروه ترکیب شوند، موضوعی که بسیار خطرناک است».

فرمانده مرکزی نیروی هوایی ایالات متحده افزود: «شبکه داعش در افغانستان بدون حضور آمریکایی‌ها یک بار دیگر در حال ظهور است. ما باید بر این موضوع نظارت کنیم و ببینیم آیا به سطحی از نگرانی می‌رسد که به افزایش توانمندی در منطقه برای مقابله با آن نیاز باشد یا نه. این یک تصمیم در سطح سیاسی است که باید بر اساس ارزیابی گسترده جامعه اطلاعاتی اتخاذ شود.»