انتقاد حقانی از انحصار قدرت و تاکید بر تعامل با جهان

سراج‌الدین حقانی مسئول شبکه مخوف حقانی است که در دوران حکومت سابق افغانستان مسئولیت خونین‌ترین حملات را بر عهده می‌گرفت

نام حقانی در فهرست سیاه تروریسم ایالات متحده آمریکا شامل است که برای بازداشتش ۱۰ میلیون دلار پاداش مشخص شده است- WAKIL KOHSAR / AFP

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله (کشور) طالبان، از انحصار قدرت در حکومت این گروه انتقاد کرد و بر تعامل با کشورهای جهان تاکید ورزید.

او در سفر به استان خوست در شرق افغانستان، در یک سخنرانی در میان هوادارانش، گفت که گروه طالبان از طریق گزینه «مشروع» خواستار تعامل با جهان است.

او گفت انحصار قدرت نباید ادامه یابد و حکومت طالبان بدنام شود.

او افزود:‌ «امروز خودمان را به اندازه‌ای محق می‌دانیم و دیدگاه و فکر ما به اندازه‌ای بر ما حاکم شده که به چالش کشیدن، هدف قرار دادن، بدنام کردم تمام نظام و منحصر کردن آن، در مزاج ما به یک ابتکار، دیدگاه و اساس بدل شده است. خداوند نیت و اعمال ما را اصلاح کند، این وضعیت قابل‌قبول نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که با افزایش بیکاری و دور شدن مردم از دین، خود را مسئول می‌داند و به همین دلیل، می‌خواهد به مردم نزدیک باشد.

او گفت:‌ «دیروز مسئولیت ما یک چیز دیگر بود و حالا مسئولیتی دیگر، و باید خود را به مردم نزدیک کنیم.»

هرچند سراج‌الدین حقانی مشخصا از ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در پیوند با انحصار قدرت و مخالفت با تعامل با جهان نام نمی‌برد، اما هدف سخنرانی او، رهبر این گروه است.

سراج‌الدین حقانی مسئول شبکه مخوف حقانی است که در دوران حکومت سابق افغانستان، مسئولیت خونین‌ترین حملات را بر عهده می‌گرفت. نام حقانی در فهرست افراد و سازمان‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا ثبت شده و برای اطلاع و اقدامی که به دستگیری او منجر شود، ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین شده است.

حقانی در استان‌های شرقی افغانستان نفوذ دارد. هوادارانش از او با لقب «خلیفه» نام می‌برند. او از چهره‌های پرقدرت در حکومت طالبان است و افراد وابسته به خود را در مسندهای مختلف گمارده است.

تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، سخنرانی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، را پخش کرد که تاکید دارد نباید «امیر» (طالبان رهبرشان را امیرالمومنین لقب داده‌اند) و مسئولان حکومت این گروه هتک حرمت شوند.

او در این سخنرانی می‌گوید: «اصول انتقاد از لحاظ اخلاقی این است که اگر کسی به امیر، مسئول، وزیر، معاون و رئیسی انتقاد داشته باشد، اخلاق اسلامی ایجاب می‌کند که هتک حرمت نکند، عزت او را حفظ کند و از طریقی مصون، محرم و محفوظ، به او نزدیک شود و کس دیگر نشنود، و انتقادها را بر او مطرح کند. اخلاق عالی و اسلامی همین است.»

او تاکید دارد که منتقد نباید مجازات و بازداشت شود: «اگر کسی انتقاد کرد، به معنی این نیست که امیر یا مسئول عکس‌العمل تند نشان دهد و (منتقد) را به زندان بفرستد و مجازات کند.»

اما در طول یک سال و نیم حکومت طالبان، افراد زیادی به ‌دلیل انتقاد از عملکرد این گروه به زندان افتادند و طالبان سپس با گرفتن وثیقه‌های سنگین، برخی از آنان را رها کردند.

همزمان، فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیه (دادگستری) حکومت پیشین افغانستان، در واکنش به اختلافات طالبان، در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: «رهبر گروه طالبان احکام خود را در یک حلقه محدود از ملاهای تندرو صادر می‌کند. اختلاف شبکه حقانی که به پاکستان نزدیک است، با حوزه قندهار که به آمریکا و هند نزدیک‌تر شده، با گذشت هر روز عمیق‌تر می‌شود. با وضعیت شکننده پاکستان، حوزه قندهار قوی‌تر شده، اما نقش پاکستان سرنوشت‌ساز خواهد بود.»

حکومت پاکستان زیر فشار شدید اقتصادی و نیز حمله‌های «تحریک طالبان پاکستان» (تی‌تی‌پی) قرار دارد.

حکومت طالبان به دختران فقط تا کلاس ششم دبستان اجازه تحصیل داده است. طالبان کار کردن زنان را در نهادهای غیردولتی ممنوع، و دختران و زنان را از آموزش در دانشگاه‌ها و نهادهای آموزشی خصوصی محروم کرده‌اند.

این اقدامات حکومت طالبان با موجی از انتقادها مواجه شده است. سازمان ملل متحد و کشورهای غربی از طالبان خواسته‌اند که ممنوعیت بر کار و آموزش زنان و دختران را لغو کنند، اما این درخواست تاکنون پذیرفته نشده است.

بیشتر از جهان