قتل یک کولبر و پنج سوخت‌بر با شلیک نیروهای مرزبانی و سپاه

حسین محمدی، پدر دو فرزند، جدیدترین قربانی شلیک نیروهای نظامی و انتظامی به سوی کولبران است که شامگاه ۲۱ بهمن، با اصابت گلوله نیروهای حکومتی کشته شد

کشتار کولبران و سوخت‌بران در غرب و شرق ایران در اثر تیراندازی نیروهای نظامی و انتظامی ادامه دارد. در جدیدترین مورد، یک کولبر اهل شهر «ربط»، به نام حسین محمدی در مرز شهرستان سردشت با شلیک مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی کشته شد و این در حالی است که روز سه‌شنبه، نیز پنج سوخت‌بر در ایرانشهر با شلیک نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و واژگونی و آتش‌سوزی خودروهایشان در آتش سوختند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در گزارشی از جزئیات کشته شدن این کولبر، نوشت که ساعت ۲۲ شامگاه جمعه بیست‌و‌یکم بهمن، نیروهای هنگ‌ مرزی در مرز سردشت به سوی شماری از کولبران تیراندازی کردند که در نتیجه این تیراندازی، یک کولبر به نام حسین محمدی در اثر اصابت گلوله جنگی در دم کشته شد.

این سازمان حقوق بشری افزود که این کولبر، متاهل و پدر دو فرزند بود و از طریق کولبری امرار معاش می‌کرد.

به گفته منابع مطلع، حسین محمدی هنگامی که همراه دسته‌ای از کولبران در حال عبور از «نقطه مرزی نوکان» بود، هدف تیراندازی نیروهای هنگ مرزی قرار گرفت. پیکر این کولبر جان‌باخته اهل شهر ربط، شب گذشته، به بیمارستان سردشت منتقل شد.

دو روز پیش از کشته شدن این کولبر، دو کاسبکار اهل کامیاران به نام‌های پاکزاد محمدی و شیرزاد احمدی، نیز در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای حکومتی در مسیر خرم‌آباد کشته شدند.

بنابر گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، پاکزاد محمدی، ۳۶ ساله، و شیرزاد احمدی، ۳۷ ساله، سرنشینان یک خودرو در مسیرهای مواصلاتی خرم‌آباد، روز چهارشنبه ١٩ بهمن‌‌ماه، هدف گلوله نیروهای حکومتی قرار گرفته و پس از واژگونی ماشین و رفتن زیر یک تریلی جان خود را از دست دادند.

در این گزارش عنوان شده است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به ظن «حمل کالای قاچاق» این خودرو و دو سرنشین آن را هدف شلیک مستقیم گلوله قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته یک منبع مطلع، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پس از شلیک به این خودرو و واژگونی آن که به کشته شدن پاکزاد محمدی و شیرزاد احمدی منجر شد، وسایل شخصی آن‌ها از جمله تلفن‌های همراه این دو کاسبکار اهل روستای پشته شهر را ضبط کردند.

پیش از این در ۲۶ دی‌ماه، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با انتشار گزارشی درباره سوانح و تیراندازی‌های انجام‌شده در سال میلادی گذشته، به سوی کولبران و کاسبکاران کرد، اعلام کرد که دست‌کم ۴۶ تن از آن‌ها عمدتا با شلیک مستقیم گلوله جنگی نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

در این گزارش تاکید شده که ۲۰۹ مورد «تیراندازی مستقیم» نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی،  به کشته شدن ۳۳ کولبر در اثر اصابت گلوله منجر شده است و ۱۷۶ کولبر نیز در اثر اصابت گلوله زخمی شده‌اند.

در این گزارش همچنین به موارد متعدد کشته شدن کولبران در اثر سقوط از کوه، غرق شدن در رودخانه، سقوط بهمن و سرمازدگی نیز اشاره شده است.

کشتار کولبران و کاسبکاران منحصر به استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، ایلام، و کرمانشاه در غرب ایران نیست و در استان سیستان و بلوچستان نیز همچنان تیراندازی و کشتار سوخت‌بران از طرف نیروهای مرزبانی و نیروهای سپاه پاسداران ادامه دارد.

در جدیدترین مورد، روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن، نیروهای سپاه پاسداران در حوالی منطقه هوراپ در محور مواصلاتی ایرانشهر به سوی خودروهای سوخت‌بران تیراندازی کردند که به آتش‌سوزی و واژگونی و سوختن ۵ سوخت‌بر منجر شد.

در همین حال، کارزار فعالان بلوچ گزارش داد که روز سه‌شنبه در یک مورد تیراندازی دیگر، نیز یک جوان ۲۵ ساله بلوچ به نام «محمدعارف سارانی» با تیراندازی مستقیم نیروهای مبارزه با مواد مخدر در شهرستان هیرمند کشته شد، در حالی‌که هیچ باری در خودروی خود حمل نمی‌کرد.

این کمپین افزود: «محمدعارف در حال تردد در شهرستان هیرمند بوده که توسط نیروهای لباس شخصی مبارزه با مواد مخدر تحت تعقیب قرار گرفت و این نیروها اقدام به تیراندازی به سمت خودروی او کردند، یک گلوله به پای او اصابت کرده و خودرو متوقف شد» و این نیروها سپس «با نزدیک شدن به محمدعارف و درحالی که او زخمی بود و هیچ باری به همراه نداشت، به سر وی تیراندازی کردند».

پیش‌تر کارزار فعالان بلوچ در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود که ۱۰۰ گزارش در رابطه با تیراندازی نیروهای مرزبانی و سپاه پاسداران به سوی سوخت‌بران را ثبت کرده است.

بنابر این گزارش‌های ثبت‌شده، دستکم ۱۰۵ نفر در سیستان و بلوچستان هنگام سوخت‌بری با «تیراندازی بی‌ضابطه ماموران» و تعدادی از سوخت‌بران نیز بر اثر سانحه طی یک سال گذشته، جان خود را از دست دادند و ۵۲ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.