رئیس شرکت واگنر: کنترل روسیه بر دونتسک و لوهانسک دو سال زمان نیاز دارد

یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت خصوصی واگنر، در مصاحبه روز جمعه خود گفت در پی «جاه‌طلبی سیاسی» نیست و منافع روسیه در جنگ اوکراین را دنبال می‌کند

رئیس شرکت خصوصی واگنر به انتقاد از موضع مقامات کاخ سفید علیه شرکتش پرداخت و از واشینگتن خواست تا به‌صورت دقیق «روشن کند» اتهام واگنر چیست؟ -- REUTERS/Igor Russak

رئیس شرکت خصوصی واگنر، که برای ارتش روسیه در جنگ اوکراین جنگجوی مزدور استخدام می‌کند، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت روسیه به دو سال زمان نیاز دارد تا بتواند دو منطقه شرقی دونتسک و لوهانسک را، که تصرف آنها هدف اصلی جنگ اوکراین اعلام شده است، تحت کنترل خود در بیاورد.

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت خصوصی واگنر، در ادامه گفته‌های خود دونتسک و لوهانسک را «جمهوری‌های روسیه» خواند و در این مورد به یکی از وبلاگ‌نویس‌های مشهور روسیه چنین گفت:«تا جایی که من متوجه می‌شوم، ما باید راه ورود به جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را ببندیم؛ این امر به‌لحاظ اصولی برای همه مناسب است.»

پریگوژین در حالی چنین اظهاراتی را بیان می‌کند که جامعه بین‌المللی و اکثریت قاطع کشورهای عضو سازمان ملل متحد اقدام سال گذشته روسیه مبنی بر الصاق این دو منطقه به خاک خود را به‌شدت محکوم کرد.

از سوی دیگر، جامعه بین‌المللی، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، شرکت واگنر را به انجام جنایت‌های جنگی و نقض حقوق بشر در جنگ اوکراین متهم کرده و به همین دلیل نیز تحریم‌هایی بر این شرکت خصوصی ارائه دهنده خدمات نظامی اعمال شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌عنوان مثال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، روز بیستم ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه شرکت خصوصی واگنر اعمال خواهد کرد. این مقام ارشد دولت آمریکا در اظهارات مورد نظر گفت وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت خصوصی واگنر را به‌عنوان «یک سازمان جنایی فرامرزی» به‌رسمیت می‌شناسد؛ موضعی قاطعانه که واکنش منفی و اعتراض مدیران واگنر را نیز به همراه داشت.

روزنامه اورشلیم‌پست نیز در ارتباط با سخنان رئیس شرکت خصوصی واگنر در روز جمعه، نوشت آنچه او می‌گوید را نمی‌توان مواضع رسمی ارتش روسیه به‌حساب آورد اما از این جهت که واگنر در کانون بسیاری از نبردهای مهم جنگ اوکراین حضور داشته است، اهمیت دارد. این روزنامه اسرائیلی همچنین نوشت واگنر با انتقادهایی که در ماه‌های اخیر علیه تصمیم‌های فرماندهی ارتش روسیه مطرح کرده، جایگاه و وجهه‌ای عمومی به‌دست آورده است.

با این همه پریگوژین در مصاحبه روز جمعه‌اش هیچ انتقادی به فرماندهی ارتش روسیه مطرح نکرد و اصرار داشت که او هیچ‌گونه «جاه‌طلبی سیاسی» ندارد و تنها به فکر پیشرفت جنگ به‌نفع روسیه است.

پریگوژین در مصاحبه مذکور تاکید کرد که ارتش روسیه باید باخموت، شهری در منطقه دونتسک که اوکراینی‌ها در جریان نبردهای این شهر مقاومتی چشمگیر علیه روس‌ها نشان دادند، را تصرف کند؛ راهکاری که از منظر ناظران جنگ اوکراین حرفی مبتذل به‌حساب می‌آید.

رئیس شرکت خصوصی واگنر در عین‌حال بخشی از اظهارات خود را به انتقاد از موضع مقامات کاخ سفید علیه شرکت تحت مدیریت خود اختصاص داد و از واشینگتن خواست تا به‌صورت دقیق «روشن کند» اتهام واگنر چیست؟ او همچنین در ادامه سخنان خود گفت واگنر در حال حاضر روند جذب زندانی‌ها را متوقف کرده و در عین‌حال این اتهام که این شرکت خصوصی از زندانی‌هایی که جذب واگنر می‌شوند به‌عنوان «گوشت دم توپ» استفاده می‌کند را رد کرد.

بر اساس گفته‌های جان کربی، شرکت خصوصی واگنر در حال حاضر ۵۰ هزار نیرو در خاک اوکراین دارد که ۱۰ هزار نفر از آنها را پیمانکارها و ۴۰ هزار نفر را نیز محکومانی تشکیل می‌دهند که واگنر از زندان‌های روسیه جذب کرده است.

جدای از استفاده واگنر از زندانیان روس، این شرکت خصوصی در یک‌ سال گذشته چند هزار جنگجوی مزدور خاورمیانه‌ای را نیز به خدمت ارتش روسیه درآورده است. رامی عبدالرحمن، رئیس یکی از مراکز بریتانیایی که وضعیت حقوق بشر در سوریه را رصد می‌کند، در آوریل سال گذشته میلادی گفت شرکت خصوصی واگنر ۱۸ هزار جنگجوی خاورمیانه‌ای را جذب کرده و آنها را به میدان‌های نبرد در اوکراین فرستاده است.

بیشتر از جهان