روسیه خواننده سرشناس این کشور را به عنوان «عامل خارجی» معرفی کرد

زمفیرا از چهره‌های سرشناسی بود که با حمله کشورش به اوکراین مخالفت کرد

گفته می‌شود این خواننده، روسیه را برای اقامت در فرانسه ترک کرده است ـ Public Media

وزارت دادگستری روسیه روز جمعه زمفیرا (Zemfira)، یکی از محبوب‌ترین خواننده‌های این کشور را در فهرست افرادی که «عامل خارجی» شناخته می‌شوند قرار داد.

به گزارش رویترز، دلیل این اقدام، حمایت زمفیرا از اوکراین و انتقاد از جنگی است که روسیه آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از بیانیه وزارتخانه دادگستری این کشور، نوشت: «زمفیرا رامازانووا به‌طور علنی از اوکراین حمایت کرده، در کشورهای غیردوست کنسرت داشته، علیه عملیات نظامی ویژه صحبت کرده و از منابع خارجی حمایت دریافت کرده است.»

این وزارتخانه همچنین خاطرنشان کرد که چند نفر دیگر از اتباع روسیه، ازجمله دیمیتری گودکوف، سیاستمدار مخالف نیز روز جمعه به‌عنوان عامل خارجی شناخته شده‌اند.

روس‌هایی که مقام‌های این کشور آنان را به‌ عامل خارجی بودن متهم می‌کنند، اغلب مورد بازرسی پلیس و سایر اقدام‌‌های تنبیهی قرار می‌گیرند. بسیاری از این افراد در یک سال گذشته روسیه را ترک کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمفیرا که در منطقه مرکزی روسیه در باشقورتستان متولد شد، در سال ۱۹۹۸ خوانندگی را آغاز کرد. او به‌سرعت در روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق محبوبیت یافت. این خواننده سرشناس از همان ابتدا به مخالفت با حمله به اوکراین پرداخت و وب‌سایت او شعار «نه به جنگ» را نشان می‌داد.

وب‌سایت‌های متعددی گزارش می‌دهند که او پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روسیه را برای اقامت در فرانسه ترک کرده است.

دیمیتری گودکوف، از منتقدان سرشناس پوتین نیز پیش‌تر به اوکراین گریخته است. او هنگام ترک روسیه در پیامی در تلگرام نوشت که چندین منبع نزدیک به دفتر ریاست‌جمهوری به او گفته‌اند: «اگر کشور را ترک نکند، پرونده کیفری دروغین علیه او به جریان می‌افتد تا بازداشت شود.»

روسیه در سال ۲۰۲۱ سرکوب گسترده مخالفان سیاسی و فعالان حقوق بشر را شدت بخشید. مقام‌های این کشور مدعی‌اند که قوانین سرکوبگر راهی برای مقابله با افرا‌ط‌گرایی و به چالش کشیدن نفوذ خارجی‌ها است.

عنوان اتهامی «عامل خارجی» بیش از هر چیز یادآور سرکوب گسترده زمان شوروی است. افرادی که نامشان در این فهرست است باید اطلاعات دقیق را در مورد فعالیت‌های مالی خود در اختیار دولت قرار دهند. آن‌ها در ضمن مجبورند در مقدمه هر متنی که منتشر می‌کنند، بنویسند که «مامور خارجی» محسوب می‌شوند. این حتی شامل توییت‌های آن‌ها هم می‌شود.

رسانه‌ها می‌گویند استفاده اجباری از واژه «عامل خارجی» تحقیرآمیز است و باعث کاهش درآمدهای تبلیغاتی آن‌ها می‌شود. چند رسانه روسیه پس از قرار گرفتن در این فهرست به تعطیل کردن کار خود مجبور شدند، چون قادر به پیدا کردن تبلیغ‌کننده و حامی مالی نبودند.

بیشتر از جهان