فرانسه خواستار اقدام بین‌المللی قوی‌تری علیه برنامه موشکی ایران شد

یک روز پیش از درخواست فرانسه، ۶۰ تن از اعضای کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن خواستار برخورد نظامی با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران شدند

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه- Karim SAHIB / AFP

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود خواستار تقویت واکنش‌های بین‌المللی علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی شد.

به گزارش رویترز، وزیران امور خارجه دو کشور روز جمعه ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) به‌صورت تلفنی درباره موضوعاتی از جمله ایران و اوکراین گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه فرانسه با ابراز نگرانی از تهدید روزافزون جمهوری اسلامی در زمینه گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک و اشاعه موشک‌ها از جمله به بازیگران غیردولتی، و همین‌طور با اشاره به فعالیت‌های «ثبات‌زدای» ایران،‌ از همتای آمریکایی خواست تا  واکنش‌های بین‌المللی نسبت به این تهدیدها تقویت شود.

درخواست وزیر امور خارجه فرانسه یک روز پس از آن مطرح می‌شود که ۶۰ تن از اعضای کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و اعضای ارشد کابینه‌ او خواستار برخورد نظامی با برنامه هواپیماهای بدون‌سرنشین جمهوری اسلامی ایران شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها ضمن ابراز نگرانی از کشف قطعات ساخت آمریکا در پهپادهای ایرانی سرنگون‌شده در اوکراین، خواستار اقدام هماهنگ و همه‌جانبه دولت ایالات‌متحده با هدف «قطع زنجیره‌ تامین قطعات برای ایران، تعطیلی شرکت‌های مجازی فعال در  دور زدن تحریم‌ها، و فشار بر متحدان آمریکا به منظور مقابله با فروشندگان این قطعات در اروپا و آسیا» شدند.

پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای میان ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان با ایران در سپتامبر گذشته، غرب تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران وضع کرد؛ آنچه به افزایش تنش‌ها میان طرفین انجامید.

در تازه‌ترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده از افزودن ۹ شرکت ایرانی و خارجی به فهرست تحریم‌های این کشور خبر داد. 

بر اساس بیانیه‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن صادر شد، این شرکت‌ها به دلیل نقض تحریم‌های واشنگتن در ارتباط با صادرات محصولات پتروشیمی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. خزانه‌داری آمریکا این شرکت‌ها را به مشارکت در «حمل یا فروش صدها میلیون دلار محصولات پتروشیمی و مواد نفتی ایران» متهم کرده است.

در واکنش به این تحریم‌ها،‌ ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، آنها را «سیاست شکست خورده» دوره ترامپ خواند و گفت : «توسل دولت بایدن به تحریم‌ها صرفا موجب مصمم شدن ایران در پیگیری مجدانه اهداف توسعه ملی و بهره برداری از حقوق قانونی و غیرقابل انکار خود می‌شود.»