نوزدهمین جمعه اعتراضی در آستانه ۲۲ بهمن؛ مردم زاهدان خواستار گذار از جمهوری اسلامی شدند

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه به حکومت توصیه کرد تابع خواست مردم باشد

در نوزدهمین جمعه اعتراضی زاهدان و در آستانه چهل‌وچهارمین سالروز وقوع انقلاب اسلامی در ایران، مردم زاهدان پس از خطبه‌های نماز جمعه این شهر به خیابان آمدند و در تظاهراتشان شعارهای «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «استاندار داعشی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سر دادند و خواستار گذار از جمهوری اسلامی شدند.  

در حالی ‌که جمهوری اسلامی به تناوب ادعای اختلاف میان اقوام را مطرح  و معترضان را به «تجزیه‌طلبی» متهم می‌کند، یکی از مهم‌ترین شعارهای مردم زاهدان در روز جمعه ۲۱ بهمن «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران» بود.

مردم زاهدان و خاش در تجمع اعتراضی روز جمعه با در دست داشتن بنرهایی خواستار آزادی مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور مولوی عبدالحمید، شدند. نهادهای امنیتی مولوی عبدالمجید مرادزهی را بازداشت و به مشهد منتقل کرده‌اند.

تجمع اعتراضی مردم زاهدان پس از خطبه‌های نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت، آغاز شد. عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه به سالروز وقوع انقلاب اسلامی در ایران اشاره کرد و گفت خیلی‌ها که اوایل همراه بودند، جدا شدند و حلقه‌ها هر روز تنگ‌تر شد. او در بخش دیگری از سخنانش نیز از سرداران سپاه پاسداران خواست که از پست‌های سیاسی کناره‌گیری کنند و اداره کشور را به متخصصان بسپارند. عبدالحمید همچنین از حکومت خواست تابع خواست اکثریت مردم باشد.

در آستانه نوزدهمین جمعه اعتراضی زاهدان، خبرگزاری حال‌وش در گزارشی از آزار جنسی معترضان به‌ویژه بازداشتی‌های زن پرده برداشت و نوشت: «شواهد و قرائن نشان می‌دهد سازمان اطلاعات سپاه از تعرض و‌ تهدید جنسی و در مواردی تجاوز جنسی به‌عنوان ابزاری برای اعتراف‌گیری، سناریوسازی و کشتن روانی معترضان و همچنین گسترش دادن جو ارعاب و خفقان در بین مخالفان خود بهره می‌گیرد.»

معترضان بلوچ در ۱۹ هفته متوالی پس از جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر، به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت و دیکتاتوری علی خامنه‌ای شعار سر‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌ها و فعالان بلوچ طی هفته‌های گذشته از برقراری جو شدید امنیتی در زاهدان و موج دستگیری مردم در این شهر خبر داده‌اند. برمبنای این گزارش‌ها، تنها در مدت یک ماه ۱۸۵ شهروند بلوچ در زاهدان بازداشت شدند. این در حالی است که نزدیک به ۱۰۰ شهروند بلوچ هم در جمعه خونین زاهدان با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و نظامی کشته شدند.

ادامه انتقادهای مولوی عبدالحمید از رهبران جمهوری اسلامی

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه ۲۱ بهمن در آستانه سالروز وقوع انقلاب اسلامی بار دیگر با انتقاد شدید ازجمهوری اسلامی و با اشاره به افزایش مشکلات، خواستار کناره‌گیری سرداران سپاه پاسداران از پست‌های سیاسی و اداره کشور شد و بار دیگر پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی را مطرح کرد.

او خطاب به مقام‌های حکومت گفت: «از مردم بپرسید چه می‌خواهند، هر خواسته‌ای دارند برآورده کنید و تابع خواست اکثریت مردم باشید.»

امام جماعت مسجد مکی در خطبه‌های نماز جمعه  با بیان اینکه مردم ایران دچار مشکل شده‌اند و احساس بحران می‌کنند، به رژیم جمهوری اسلامی هشدار داد که سرکوب و زندان جواب نمی‌دهد و به جای مبارزه با معلول باید سراغ علت برود.

او همچنین خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی و بازداشتی‌های خیزش سراسری شد و خطاب به حاکمیت گفت:«ما خیرخواهیم، با این مردم بنشینید و خواسته‌های آنان را بشنوید.»

مولوی عبدالحمید در بیان پیامدهای انقلاب اسلامی در ایران نیز گفت:« هرچه از سال‌های انقلاب دورتر شدیم، مشکلات نیز بیشتر و حلقه‌ها تنگ‌تر شد.»

او به هشدارها و توصیه‌های پیشین خود به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: «من بارها هشدار دادم که حلقه‌ها را تنگ نکنید، بگذارید همه طیف‌ها بیایند. از همه استفاده و همه را امیدوار کنید اما هرچه از عمر انقلاب گذشته به جای کسب تجربه، حلقه‌ها تنگ‌تر شد.»

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به افزایش تبعیض و نابرابری در طول چهار دهه گذشته پرداخت و گفت که در این سال‌ها «تبعیض علیه زنان شدید شد و بیداد کرد. زنان حقیقتا شهروند درجه یک نبودند و به شهروند درجه دو تبدیل شدند.»

او به تبعیض‌ها علیه پیروان اهل سنت و دیگر مذاهب نیز اشاره کرد و افزود: «باوجوداینکه مسئولان می‌گویند که اهل سنت شهروند درجه یک‌ هستند، اهل سنت می‌گویند که حتی شهروند درجه دو هم نیستند و شهروند درجه سه‌اند.»