مسمومیت دانش‌آموزان در قم با گاز آمونیاک تکذیب شد

نمایندگان مجلس می‌گویند مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم امنیتی است

مسئولان از ارائه پاسخ شفاف به خانواده‌ها طفره می‌روندــ انتخاب

در پی مطرح شدن فرضیه‌هایی مبنی بر احتمال مسمومیت دانش‌آموزان در قم با گاز آمونیاک، مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت در دانش‌آموزان بستری در مراکز درمانی هیچ علامتی دال بر مسمومیت با آمونیاک مشاهده نشده است.

به گفته این مقام دانشگاه علوم پزشکی قم تا عصر چهارشنبه ۱۹ بهمن، ۳۱ دانش‌آموز در بیمارستان‌های شهید بهشتی و فرقانی قم بستری بودند. او در ادامه افزود که حال عمومی دانش‌آموزان خوب است و به مرور مرخص خواهند شد. محبی بروز هرگونه مشکل حاد برای دانش‌آموزان مسموم را رد کرد و به باشگاه خبرنگاران گفت که هیچ‌ موردی منجر به مرگ، کما، فلج یا خونریزی گوارشی، نداشته‌ایم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه، نامعلوم ماندن علت مسمومیت دانش‌آموزان را تایید کرد و افزود: «علی‌رغم اینکه حتی دستگاه‌های مسئول خارج از استان با تمام امکانات تخصصی و فوق‌تخصصی در قم حضور یافتند، هنوز به عامل مشخصی در خصوص این حوادث دست نیافته‌ایم.»

عباس جعفری، مدیرعامل آتش‌نشانی قم، نیز با رد مسمومیت دانش‌آموزان با گاز آمونیاک گفت: «بر اساس مصوبات آخرین جلسه مدیریت بحران استان، مقرر شد سازمان آتش‌نشانی مدارس را از نظر ایمنی بررسی کند و ما از سه‌شنبه هفته جاری کار را شروع کردیم. تاکنون ۱۱۵ مدرسه را بیشتر از نظر گاز‌های ضدحریق و ضدانفجار بررسی کردیم. همچنین موتورخانه‌های مدارس بررسی شده‌اند اما تاکنون به مورد خاصی نرسیده‌ایم.»

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم از حدود دو ماه پیش آغاز شد و علت آن همچنان نامشخص است.

در آخرین مورد، روز دوشنبه ۱۷ بهمن، مسمومیت دانش‌آموزان هشت مدرسه به اورژانس قم گزارش شد و در پی آن ۶۱ دانش‌آموز به مراکز درمانی منتقل شدند. در پی تداوم این ماجرا، مدارس قم روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شدند اما مسئولان همچنان از ارائه پاسخ دقیق به خانواده‌ها طفره ‌می‌روند.

پیش‌تر مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در مجلس، گفته بود که تکرار حوادث مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس قم طبیعی نیست و علاوه بر وزارت آموزش و پرورش، مسئولان نیز در حال پیگیری‌اند.

روز سه‌شنبه حمید‌ امیرآبادی فراهانی، یکی دیگر از نمایندگان قم در مجلس، به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در قم واکنش نشان داد و گفت که مجلس از وزرای آموزش‌ و پرورش و بهداشت سوال خواهد کرد. او نیز تایید کرد که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی استان در حال پیگیری این موضوع‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در قم از این جهت توجهی مضاعف به خود جلب کرده است که بیشتر آنان دانش‌آموزان دخترند. هم‌زمان، زمزمه‌هایی در فضای مجازی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه گروهی از اسلام‌گرایان تندرو در این مسئله دست دارند تا مانع رفتن دختران به مدرسه بشوند.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش، مسئولانی استانی قم و معاون دانشگاه علوم پزشکی این استان، مسمومیت دانش‌آموزان با منو اکسیدکربن یا گاز آمونیاک را انکار کرده‌اند. محبی روز یکشنبه هم در مصاحبه‌ای گفته بود که دلیل بروز علائم تنفسی در دانش‌آموزان مدارس در قم «تنفس سریع» است.

روزنامه اعتماد در گزارشی به ابعاد مختلف این موضوع پرداخت و نوشت: «ممکن است همان‌طور که محبی گفته است گزارش‌ها بر اثر افزایش اضطراب باشد. اما در این صورت سوالات قابل‌ملاحظه‌ای وجود دارد که هنوز به آن‌ها پاسخ داده نشده، از جمله اینکه نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی که از دانش‌آموزان گرفته شده، کجا است؟ چرا گزارش پدافند غیرعامل لااقل در مورد چند مدرسه‌ای که در آذرماه مسمومیت با گاز را گزارش کردند، منتشر نشده است؟ دوازدهم بهمن، دادستان عمومی و انقلاب قم در مورد گزارش مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس جلسه‌ای با حضور معاون استاندار قم و مسئولانی از پدافند غیرعامل، دانشکده علوم پزشکی، آتش‌نشانی، آموزش و پرورش استان در دادسرای قم برگزار کرد. گزارشی که نهاد‌ها در این جلسه ارائه کرده‌اند، چه توضیحی در مورد این ماجرا دارد؟ و در نهایت اینکه اگر تمام این ماجرا شایعه است، چرا ذوالنوری، نماینده قم، می‌گوید این مسئله امنیتی است؟»