ترویج ازدواج کودکان، تحصیل دختران متاهل در مدارس روزانه بلامانع است

این اقدام دولت رئیسی در راستای اهداف حکومت ایران برای افزایش ازدواج کودکان و زادآوری انجام شده است

مسیر برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان دختری که ازدواج کرده‌اند، «کاملا هموار» شده است - خبرگزاری موج 

بر اساس یک آیین‌نامه جدید، برای تحصیل دانش‌آموزان دختر متاهل در مدرسه منعی وجود ندارد. عباس سلطانیان، مدیرکل متوسطه نظری آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، از ابلاغ آیین‌نامه‌ای خبر داد که بر اساس آن، دانش‌آموزان دختری که در حین تحصیل ازدواج می‌کنند، می‌توانند در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند.

به گفته این مقام آموزش‌و‌پرورش، این دختران در صورت تمایل می‌توانند غیرحضوری به تحصیل خود را ادامه دهند و فقط در امتحان شرکت کنند؛ با این حال حضور آنان در مدارس روزانه هم امکان‌پذیر است.

سلطانیان با بیان اینکه مسیر برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان دختری که ازدواج کرده‌اند، «کاملا هموار» شده است، گفت: «این دانش‌آموزان پیش‌تر می‌توانستند در مدارس بزرگسالان ثبت‌نام کنند. الان هم طبق آیین‌نامه اجرایی جدید، این تسهیلات مجددا تکرار شده و برای تحصیل دانش‌آموزان دختر متاهل در مدرسه، منعی وجود ندارد.»

سلطانیان در ادامه به آیین‌نامه‌های پیشین وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و به خبرگزاری ایلنا گفت: «دانش‌آموزان متاهل قبلا هم می‌توانستند در مدارس روزانه درس بخوانند اما در برخی از موارد که شرایط خاص‌تر بود و به مسائل انضباطی مربوط می‌شد، مدیر مدرسه تصمیم می‌گرفت شخص در مدرسه بزرگسالان درس بخواند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام دولت رئیسی در راستای اهداف حکومت ایران برای افزایش ازدواج کودکان و زادآوری انجام شده است. در حال حاضر، درصد زیادی از جمعیت آماده ازدواج ایران به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی به ازدواج و فرزندآوری تمایل ندارند و جمهوری اسلامی ایران برای حل «بحران جمعیت» به ترویج ازدواج کودکان روی آورده است.

پیش‌تر انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، گفته بود که در نامه‌ای از وزارت آموزش و پرورش خواسته است امکان ادامه تحصیل دختران متاهل در کنار دانش‌آموزان دیگر فراهم شود.

خبرگزاری حکومتی فارس نیز در هفته‌های اخیر با راه‌اندازی یک کارزار و انتشار گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی مدعی شده است که دختران دانش‌آموز پس از ازدواج از مدارس اخراج می‌شوند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که بر اساس ماده ۵۳ آیین‌نامه اجرایی مدارس، دانش‌آموزان متاهل در صورت خودداری‌ از ابراز مسائل‌ ازدواج‌ با دیگر دانش‌آموزان‌، می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند. با این‌ حال بنا بر این قانون، تصمیم‌گیری درباره حضور دانش‌آموز در کلاس‌های درس به شورای مدارس سپرده شده بود؛ حالا طبق آیین‌نامه جدید آموزش و پرورش، این اختیار از مدیران مدرسه سلب شده است و دانش‌آموزان متاهل می‌توانند در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند.

در حال حاضر بسیاری از خانواده‌های در حال گذار از بستر سنتی در ایران به ادامه تحصیل دختران خود علاقه‌مندند و با ازدواج زودهنگام آنان مخالفت می‌کنند اما لغو قانون محدودیت حضور دانش‌آموزان متاهل در کلاس‌های درس می‌تواند به افزایش آمار ازدواج کودکان منجر شود.

پیش از این حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و از مخالفان اصلاح قانون حداقل سن ازدواج در ایران، گفته بود: «کودک همسری به موارد ازدواج بچه ۹ سال یا ۱۰ سال گفته می‌شود؛ اما دختر ۱۳ ساله که دیگر کودک‌همسر نیست.» بر اساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران، ازدواج دختران ۱۳ سال به بالا و پسران ۱۵ ساله و بیشتر مجاز است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که آمار ازدواج دختران زیر ۱۴ سال در بهار ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۳۲ درصد افزایش یافته است. افسردگی، فقر، بی‌سوادی، بیماری و مرگ‌ومیر بر اثر بارداری و زایمان زودهنگام، تنها بخشی از پیامدهای ازدواج کودکان به شمار می‌روند.