رئیس شرکت تولید کننده چت جی‌پی‌تی از چه می‌ترسد؟

سم آلتمن گفت که توانایی هوش مصنوعی مولد در تولید پورن انتقام‌جویانه برای او یک «نگرانی بزرگ» است

آلتمن گفت که بیشترین کاربردی که این ابزار برای او داشت، ویژگی خلاصه‌سازی آن بود - Canva

رئیس اوپن‌ای‌آی (OpenAI) آنچه را در خصوص ظهور سریع هوش مصنوعی پیشرفته هولناک‌تر می‌داند، فاش کرد.

سم آلتمن که شرکت او نوامبر گذشته چت‌بات چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) را عرضه کرد، گفت که توانایی هوش مصنوعی مولد در تولید پورن انتقام‌جویانه برای او یک «نگرانی بزرگ» است.

با پیشرفت‌های اخیر، هوش مصنوعی مولد مانند چت‌جی‌پی‌تی که توان تولید پاسخ‌هایی ابرواقعی شبیه به پاسخ انسان‌ را به نمایش می‌گذارد، به افراد امکان می‌دهد از طریق دستورهای ساده، محتوایی همچون صدا، متن یا ویدیو تولید کنند.

آلتمن در مصاحبه‌ای با فوربس، از چیزهایی را که به نظر او در مورد این فناوری «جالب» بودند و همچنین از چیزهایی که او را می‌ترساندند، نمونه‌هایی آورد.

او گفت: «من قطعا با نگرانی زیاد، تولید پورن انتقامی را که با تولیدکننده‌های تصویر منبع باز رخ می‌دهد، تماشا کرده‌ام.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«من فکر می‌کنم که این موضوع آسیبی بزرگ و قابل پیش‌بینی ایجاد می‌کند.»

این مدیرعامل حوزه فناوری گفت که جلوگیری از چنین پیامدهای مخربی هم به عهده شرکت‌های سازنده هوش مصنوعی خواهد بود و هم بر عهده افرادی است که از این ابزار استفاده می‌کنند.

او گفت: «خیلی خوب می‌شود اگر بتوانیم فقط به شرکت‌ها اشاره کنیم و بگوییم، هی، شما اجازه ندارید این کارها را انجام دهید! اما من فکر می‌کنم که افراد در هر صورت بدون در نظر گرفتن مشکلات، به سراغ مدل‌های منبع باز می‌روند و چنین چیزی اغلب عالی می‌شود اما اتفاق‌های بدی نیز رخ خواهد داد.»

چت‌جی‌پی‌تی از زمان ارائه در اواخر سال گذشته تاکنون، میلیون‌ها کاربر و همچنین میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌هایی از جمله مایکروسافت جذب کرده است.

افراد از آن برای تولید شعر، اصلاح کدهای رایانه‌ای، قبولی در امتحانات دانشگاهی و نوشتن مقالات استفاده کرده‌اند؛ اگرچه آلتمن گفت که بیشترین کاربردی که این ابزار برای او داشت، ویژگی خلاصه‌سازی آن بود.

او به فوربس گفت: «این واقعیت که من به‌سادگی می‌توانم مقالات کامل یا رشته‌ ایمیل‌های طولانی را خلاصه کنم، بسیار مفیدتر از آن چیزی است که فکر می‌کردم.»

«همچنین، توانایی پرسیدن پرسش‌های برنامه‌نویسی دشوار یا کمک به اشکال‌زدایی کد[های برنامه نویسی] جوری که به نظر می‌رسد برنامه‌نویس فوق‌العاده‌ای در اختیار دارم که می‌توانم با او صحبت کنم.»

اوپن‌اِی‌آی در حال برنامه‌ریزی برای عرضه جانشین چت‌جی‌پی‌تی با نام جی‌پی‌تی۴ در اواخر سال جاری است که آلتمن ادعا می‌کند نسبت به نسخه قبلی، پیشرفتی قابل‌توجه خواهد بود.

آلتمن پیش‌تر گفته بود که هدف نهایی اوپن‌ای‌آی ایجاد هوش مصنوعی جامع (ای‌جی‌آی) است که بتواند با هوش انسان برابری کند یا از آن پیشی بگیرد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی