افزایش گردشگری فضایی و پرتاب موشک لایه ازون را تهدید می‌کند

یافته‌های پژوهشی جدید  نشان می‌دهد که افزایش سفرهای فضایی ممکن است تمام تلاش‌ها برای ترمیم لایه ازون را بی‌اثر کند

بسیاری از گازهای گلخانه‌ای ناشی از پرتاب موشک تحلیل‌برنده ازون است‌ـ MARVIN RECINOS / AFP

پژوهشگران نیوزیلندی هشدار داده‌اند که افزایش سفرهای فضایی احتمالا به لایه ازون آسیب می‌زند.

به گزارش فرانس ۲۴، پژوهشگران دانشگاه کانتربری در مقاله‌ای جدید که در نشریه انجمن سلطنتی نیوزیلند (Royal Society of New Zealand) منتشر شد، نوشتند هرچند میزان گازهای گلخانه ناشی از پرتاب موشک در مقایسه با سایر فعالیت‌های انسان به‌نسبت اندک است، در دهه‌های آتی، در میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به رقیبی برای صنعت هوانوردی تبدیل می‌شود.

در این مقاله آمده است: «بسیاری از گازهای گلخانه‌ای ناشی از پرتاب موشک تحلیل‌برنده ازون است، و خطرش برای لایه ازون ممکن است قابل‌ملاحظه باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازون لایه‌ای محافظ در جو و در فاصله ۱۵ تا ۵۰ کیلومتری زمین قرار دارد و تقریبا تمام اشعه فرابنفش خورشید را که برای انسان و حیات وحش خطرناک است، جذب می‌کند.

کلروفلونوروکربن و سایر مواد شیمیایی آسیب‌زا لایه ازون را نازک کرده‌اند، به‌ویژه بر فراز شمالگان و جنوبگان. اما این تحلیل لایه ازون بیشتر در نیم‌کره جنوبی زمین مشهود است، که از سال ۱۹۷۹ به این‌سو، هر بهار حفره‌ای بزرگ در لایه ازون ایجاد می‌شود.

صنعتی چند میلیارد دلاری

به نوشته این پژوهشگران، پرتاب موشک لایه محافظ زمین را به خطر می‌اندازد زیرا گازها و ذرات مخرب را «مستقیم در لایه میانی و بالایی جو، جایی که لایه ازون قرار دارد» منتشر می‌کند.

علاوه بر مواد مضری که سوخت موشک به جا می‌گذارد، زباله‌های فضایی ناشی از سوختن قطعات در بازگشت موشک به زمین نیز ذراتی آسیب‌زا در جو منتشر می‌کند.

چنانچه در فناوری موشک و سوخت تحولی صورت نگیرد، با گسترش سریع صنعت فضا در سراسر جهان، انتشار این گازها افزایش پیدا می‌کند.

حدود ۷۰ کشور جهان سازمان فضایی دارند و شرکت‌های فضایی خصوصی نیز رایج‌تر شده‌اند. مسابقه فضایی میلیاردرها‌ــ که ریچارد برانسون از ویرجین گلکتیک، جف بیزوس از بلو اورجین، و ایلان ماسک از اسپیس‌اکس در راس آن قرار دارند‌ــ طرح‌های پرتاب ماهواره و گردشگری فضایی را گسترش داده و حاکی از روند رو به رشد پرتاب موشک در سراسر جهان است.

دکتر الوییز ماراییس، استاد جغرافیای فیزیک از یونیورسیتی کالج لندن، به فرانس ۲۴ می‌گوید: «در سه سال گذشته، شاهد افزایش دو برابری پرتاب موشک بوده‌ایم و هدف برخی ماموریت‌ها پرتاب سه موشک در روز است، که تاکنون سابقه نداشته است.»

او در ادامه می‌افزاید: «با احتمال رشد بخش فضایی، نگرانی‌ها بی‌دلیل نیست؛ آلودگی ناشی از پرتاب موشک و دورریز زباله‌های فضایی هنوز در هیچ چارچوبی مدون و قانون‌گذاری نشده است.»

شمار شرکت‌های کوچک‌تر در سراسر جهان رو به‌ افزایش‌ است. هند به‌دلیل سرمایه‌گذاری هنگفت در صنعت فضایی تجاری، تا مه سال ۲۰۲۱، در مجموع ۳۶۸ شرکت فناوری فضایی داشت. بازار جهانی پرتاب موشک و ماهواره در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴.۵ میلیارد دلار ارزش داشت و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، تقریبا سه برابر شود و به ۴۳ میلیارد دلار برسد.

بیشتر از تکنولوژی