افزایش خشم عمومی در ترکیه؛ اردوغان از مناطق زلزله‌زده بازدید کرد

این فاجعه چالش جدیدی برای رئیس‌ جمهوری ترکیه در آستانه انتخابات رقم زده است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه، ۸ فوریه ۲۰۲۳، از مناطق زلزله‌زده در جنوب این کشور بازدید کرد تا از نزدیک شاهد ویرانی‌های ناشی از زمین‌لرزه عظیم روز دوشنبه باشد.

بازدید اردوغان از وضعیت امدادرسانی به قربانیان زمین‌لرزه مرگبار در ترکیه، همزمان با شدت گرفتن خشم عمومی انجام شد. مردم محلی معتقدند دولت واکنش کافی و سریعی در زمینه امدادرسانی و نجات افراد زیر آوار ناشی از زمین‌لرزه نداشته است. ناایمن بودن ساختمان‌ها که به آمار بالای تلفات منجر شد نیز یکی دیگر از موضوعاتی محسوب می‌شود که به خشم مردم ترکیه دامن زده است.

به گزارش رویترز، مجموع تلفات تایید شده زلزله روز دوشنبه که بخش‌هایی از جنوب ترکیه و سوریه را لرزاند، تا ظهر روز چهارشنبه به بیش از ۱۱ هزار نفر رسید. در سوریه نیز که بر اثر ۱۱ سال جنگ ویران شده، تلفات تاییدشده به بیش از ۲۵۰۰ نفر رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود که این آمار افزایش یابد، زیرا صدها ساختمان فروریخته در بسیاری از شهرها به آرامگاه افرادی تبدیل شده‌اند که هنگام وقوع زلزله در صبح زود در خانه‌هایشان خوابیده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که کشورهای بسیاری آماده امدادرسانی به زلزله‌زدگان شده‌اند، خانواده‌ها در جنوب ترکیه و شمال سوریه دومین شب را در سرمای یخبندان گذراندند و امدادگران هنوز می‌کوشند قربانیان را از زیر آوار بیرون بکشند.

با وجود سرمای شدید هوا، بسیاری از مردم در منطقه زلزله‌زده ترکیه در خودرو‌های خود یا در خیابان‌ها زیر پتو می‌خوابند، زیرا از بازگشت به ساختمان‌هایی که بر اثر زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر آسیب‌ دیده‌اند، واهمه دارند. این زمین‌لرزه مرگبارترین زلزله ترکیه از سال ۱۹۹۹ تاکنون بود و چند ساعت پس از وقوع آن، زمین‌لرزه قدرتمند دیگری نیز همان منطقه را تکان داد.

برخی از ساکنان جنوب ترکیه در گفت‌وگو با گزارشگران از نبود امکانات کافی گلایه کردند. آ‌ن‌ها می‌گویند که نه چادر با آنان ارائه شده است و نه مواد غذایی. یکی از آن‌ها به رویترز گفت: «ما از زلزله جان سالم به در بردیم، اما اینجا از گرسنگی یا سرما می‌میریم.»

اردوغان که در ۱۰ استان وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و نیروهای دولت را برای کمک به زلزله‌زدگان فرستاده است، روز چهارشنبه برای مشاهده خسارات وارده و عملیات امداد و نجات عازم جنوب ترکیه شد.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران وعده داد مشکلاتی که در جاده‌ها و فرودگاه‌ها برای ارسال کمک‌ها پدید آمده است، به زودی برطرف خواهد شد.

در آستانه انتخابات تازه‌ای که قرار است به زودی برگزار شود، این فاجعه چالش جدیدی برای رئیس ‌جمهوری ترکیه رقم زده است. هر گونه گمان ناکامی دولت در رسیدگی به شرایط زلزله‌زدگان، می‌تواند به چشم‌انداز پیروزی اردوغان در رای‌گیری آسیب برساند. از سوی دیگر، تحلیلگران می‌گویند او می‌تواند با جلب حمایت ملی برای پاسخ به بحران کنونی، موقعیت خود را تقویت کند.

زمین‌لرزه مرگبار روز دوشنبه، ۶ فوریه (۱۷ بهمن)، هزاران ساختمان، از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و آپارتمان‌ها را ویران کرد، ده‌ها هزار نفر را مجروح، و افراد بی‌شماری را در جنوب ترکیه و شمال سوریه بی‌خانمان کرد.

مقام‌ها ترکیه می‌گویند که حدود ۱۳.۵ میلیون نفر در منطقه‌ای با وسعت تقریبی ۴۵۰ کیلومتر از آدانا در غرب تا دیاربکر در شرق این کشور، آسیب دیده‌اند. آژانس مدیریت بلایای طبیعی ترکیه تعداد مجروحان را بیش از ۳۸ هزار نفر اعلام کرد.

بیشتر از جهان