سازمان استاندارد قید بنزین یورو۵ را زد؛ آلودگی بیشتر هوا با یورو۴ 

آلودگی بنزین و خودرو یورو۵ نسبت استاندارد یورو۴ کمتر است

مصرف روزانه بنزین در ایران ۱۱۶ میلیون لیتر است که تنها ۳۸ درصد آن استاندارد است‌ــ تجارت‌نیوز

در ادامه ناتوانی مقام‌های جمهوری اسلامی در مبارزه با آلودگی هوا، قانون استفاده از بنزین یورو۵ کنار گذاشته شد و استاندارد سوخت جایگا‌ه‌ها و خودروها در همان رده یورو۴ باقی ماند.

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، سه‌شنبه ۱۷ بهمن گفت که با تغییر قانون ممنوعیت فروش خودروهای یورو۴، در جایگاه‌های سوخت اغلب کلان‌شهر‌های ایران بنزین یورو۴ عرضه می‌شود.

بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک، قرار بود از ابتدای سال ۱۳۹۸ فروش خودروهای یورو۴ ممنوع شود. این ماده همچنین خودروسازان را ملزم می‌کند پیش از فروش، برای کسب مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو۵ اقدام کنند. اجرای این قانون به درخواست خودروسازان تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاده بود. حالا مقام‌های دولتی می‌گویند در این قانون «اصلاحاتی» اعمال کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا و برخی دیگر از رسانه‌ها از اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد چنین برداشت کرده‌اند که «این قانون تغییر کرده» و بنزین یورو۴ به عنوان سوخت اصلی جایگاه‌ها تعیین شده است. این موضوع نشان می‌دهد سکان‌‌‌دار سازمان استاندارد هم در مورد رعایت نکردن استاندارد یورو۵ در مقام دفاع از خودروسازان برآمده و هم قید اجرای این قانون را زده است.

آن‌طور که روزنامه دنیای اقتصاد نوشته، گفته‌های اسلام‌پناه تکرار همان استدلال قدیمی خودروسازان است که اعتقاد دارند تا زمانی که سوخت متناسب با یک‌ استاندارد وجود ندارد، نباید تولیدکنندگان را به رعایت آن مجبور کرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران هم  سال ۱۳۹۹ استدلال مشابهی را مطرح کرد و گفت: «فعلا به دلیل آماده‌ نبودن زیرساخت‌‌‌ها، امکان تولید خودرو سواری با استاندارد آلایندگی یورو۵ وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران بنزین به دو صورت معمولی و سوپر عرضه می‌شود که بنزین نوع اول با بسیاری از خودروها سازگار نیست و می‌تواند به موتور خودرو‌ها آسیب بزند. بنزین معمولی دارای اکتان ۸۷ و بنزین سوپر دارای اکتان ۹۵ است؛ اما بنزین سوپر آن‌طور که خبرگزاری برنا گزارش کرده، چند ماهی می‌شود نایاب شده است. بنزین دارای درجه کیفی است که به اصطلاح به آن اکتان گفته می‌شود. اکتان مشخص‌‌کننده میزان مقاومت بنزین در مقابل ضربه موتور است.

خودرو و بنزین یورو۵ که اجرای قانون آن کنار گذاشته شده است، نسبت به استاندارد یورو۴ گوگرد، مونوکسیدکربن و هیدروکربن کمتری تولید و هوا را کمتر آلوده می‌کنند.

در حال حاضر مصرف روزانه بنزین در ایران به ۱۱۶ میلیون لیتر در روز رسیده که به گفته مقام‌های مسئول تنها ۳۸ درصد آن استاندارد است. ۶۲ درصد بنزین مصرفی در رده بنزین‌هایی با استاندارد‌های پایین‌ یا بنزین معمولی است که در آلودگی هوا نقش موثری دارد.