حمله شیمیایی به «دوما»؛ ارائه اطلاعات اشتباه نمی‌تواند گناه رژیم سوریه را پنهان کند

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه را عامل حمله می‌داند

نماینده فرانسه نیز در واکنش به نماینده روسیه گفت: «ارائه اطلاعات اشتباه نمی‌تواند گناه رژیم سوریه و متحدانش را پنهان کند.»- عکس از ایندیپندنت فارسی

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مورد حمله شیمیایی به شهر دوما در جریان جنگ داخلی سوریه، روز سه‌شنبه برگزار شد. در این نشست، نماینده روسیه که دولتش در جنگ سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کرد، جلسات شورای امنیت در مورد استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی را «بی‌فایده» خواند. او گزارش جدید سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و تیم تحقیق و شناسایی این سازمان را «نامشروع» و «تهی» خواند و آن را رد کرد. نماینده روسیه گفت: «این نهادها ناتوان و تحت کنترل دولت‌های غربی‌اند.»

به گزارش خبرنگار ایندیپندنت فارسی در سازمان ملل، فرناندو آریاس، مدیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، در پاسخ به اتهام‌های نماینده روسیه گقت: «ما نمی‌توانیم واقعیت را تغییر دهیم که به نفع برخی اعضا باشد.» او تاکید کرد که وظیفه این سازمان تصمیم گرفتن برای شورای امنیت نیست، بلکه وظیفه آن‌ اجرای تصمیم‌های شورای امنیت است.

نماینده روسیه در پاسخ به مدیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت: «آن‌ها هنوز شواهد قوی ارائه نکرده‌اند.» او فرناندو آریاس را به تسویه‌حساب سیاسی برای تامین منافع کشورهای غربی متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده فرانسه نیز در واکنش به نماینده روسیه گفت: «ارائه اطلاعات اشتباه نمی‌تواند گناه رژیم سوریه و متحدانش را پنهان کند.»

نماینده آمریکا نیز در این نشست با اشاره به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان گفت: «روسیه باید حفاظت از دولت سوریه در برابر پاسخگویی را متوقف کند.»

نماینده سوریه  نیز خطاب به شورای امنیت گفت: «سوریه تمام مدت با سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همکاری کرده است.» او افزود: «نتیجه‌گیری در مورد این موضوع، غیرحرفه‌ای و ناعادلانه بود.» او ادعا کرد شواهد ارائه‌شده از طرف سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعتبار ندارد و آن‌ها را «اطلاعاتی ساختگی و گمراه‌کننده از طرف سازمان‌های تروریستی» نامید. او ادامه داد: «این‌ها را نمی‌توان علمی تلقی کرد و نمی‌تواند به هیچ نتیجه‌گیری عینی منجر شود.» او آمریکا و بریتانیا را متهم کرد که در نتیجه‌گیری‌های تحقیقات دخالت کرده‌اند. او سوریه را با عراق و آمریکا مقایسه کرد و گفت: «این گزارش تنها در خدمت توجیه تجاوز آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه است.»

نماینده ایران در سازمان ملل نیز گفت: «کشورهای غربی در مورد استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران در طول جنگ ۸ ساله سکوت کردند.» او تحقيقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را «استثمار سياسی» ناميد.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اخیرا و بعد از انجام تحقیقاتی طولانی‌مدت اعلام کرد رژیم بشار اسد مسئول حمله شیمیایی به شهر دوما در سال ۲۰۱۸ است. این سازمان بین‌المللی که وظیفه نظارت بر تسلیحات شیمیایی در جهان را برعهده دارد، در گزارش خود اعلام کرده است که «سناریوهای ممکن متعددی» را بررسی کرده و در نهایت، به این نتیجه رسیده است که «نیروی هوایی سوریه، عامل این حمله است». در بیانیه این سازمان آمده است: «استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما و هر جای دیگر جهان، غیرقابل پذیرش و نقض قوانین بین‌المللی است.» 

حمله شیمیایی دوما دست‌کم ۴۷ کشته برجای گذاشت و به یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات جنگ داخلی سوریه تبدیل شد. سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرده است «مستنداتی منطقی» وجود دارد که ثابت می‌‌کند دست‌کم یکی از هلی‌کوپترهای نیروی هوایی رژیم اسد، دو مخزن حاوی گازهای سمی را در دوما روی ساختمان‌های مسکونی پرتاب کرده است.

در این بیانیه آمده است: «جهان حالا حقیقت را می‌داند و این برعهده جامعه‌ بین‌المللی است که تصمیم بگیرد چه اقدامی می‌خواهد انجام بدهد.» در زمان حمله، این منطقه در کنترل مخالفان رژیم اسد بود و حکومت مرکزی این کشور عملیات تهاجمی گسترده‌ای را برای بازپس گرفتن دوما آغاز کرده بود. بعد از حمله شیمیایی به دوما، رژیم اسد به همراه روسیه و ایران، تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرد مبنی بر اینکه این حمله به دست مخالفان انجام شده است تا بهانه لازم برای مداخله غرب در سوریه فراهم شود.