ارتش سوریه، عامل حمله شیمیایی دوما و کشته شدن ده‌ها نفر است

دست‌کم یک بالگرد نیروی هوایی ارتش سوریه در سال ۲۰۱۸، دو کپسول حاوی گاز کلر را به سمت یک منطقه مسکونی شلیک کرده و ۴۳ تن را کشته است

تحقیقات قبلی سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی، تایید می‌کرد یک حمله شیمیایی در منطقه رخ داده است، اما مسئول این حملات را مشخص نمی‌کرد - Hamza Al-Ajweh / AFP

سازمان بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی، در نهایت، پس از نزدیک به دو سال تحقیق، تایید کرد که ارتش سوریه دست‌کم یک بار در سال ۲۰۱۸، مخزن‌های حاوی گاز کلر را به سمت ساختمان مسکونی در شهرک دوما، در حومه دمشق، شلیک کرده و ۴۳ تن را کشته و ده‌ها نفر دیگر را مسموم کرده است. 

در زمان حمله ارتش سوریه به شهرک دوما در آوریل سال ۲۰۱۸ (فروردین ماه ۱۳۹۷)، این منطقه در تصرف نیروهای مخالف حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، قرار داشت. 

در گزارش جدید سازمان بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی اشاره شده که در جریان حمله نیروهای ارتش سوریه، برای بازپس‌گیری شهرک دوما، دست‌کم یک هلیکوپتر نیروی هوایی ارتش سوریه دو کپسول زرد رنگ، حاوی گاز کلر، را به سمت یک منطقه مسکونی شلیک کرده است. 

بر اساس داده‌های این گزارش، یکی از کپسول‌ها به سقف یک ساختمان مسکونی سه طبقه اصابت کرده و خیلی سریع، باعث مرگ دست‌کم ۴۳ تن و مسمومیت ده‌ها تن دیگر از ساکنان منطقه شده است.

تحقیقات قبلی سازمان منع تسلیحات شیمیایی، در ماه مارس سال ۲۰۱۹، تایید می‌کرد که یک حمله شیمیایی در این منطقه رخ داده است، اما مسئول این حمله‌ها را مشخص نمی‌کرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از فرناندو آریاس، مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، نوشت: «امروز جهان دیگر این حقایق را می‌داند» و این دیگر بستگی به جامعه بین‌المللی دارد که در چارچوب این سازمان یا فراتر از آن، چه اقدام‌هایی را در پیش بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش تحقیقی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، بر اساس جمع‌آوری و راستی‌آزمایی مستندات به‌دست‌آمده از محل، تصاویر ماهواره‌ای، مصاحبه با ۶۶ شاهد و انجام آزمایش‌های پزشکی از قربانیان تنظیم شده است.

دولت سوریه استفاده از تسلیحات شیمیایی را رد کرده است. اما تحقیقات مشترک قبلی سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نشان داد که حکومت بشار اسد در آوریل ۲۰۱۷، در جریان درگیری‌های در شهرک خان شیخون، در شمال غرب سوریه، از گاز اعصاب سارین و نیز به‌طور مکرر از گاز کلر به‌عنوان سلاح استفاده کرده است.

این سازمان البته شبه‌نظامیان دولت اسلامی (داعش) را نیز به استفاده از گاز خردل متهم کرده است.

گروه تحقیق و شناسایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، در نوامبر سال ۲۰۱۸، در مقر این سازمان در شهر لاهه تشکیل شد.

این اقدام بعد از آن صورت گرفت که روسیه با استفاده از حق وتو خود در شورای امنیت سازمان ملل، از تشکیل یک ماموریت مشترک میان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی جلوگیری کرد.

سوریه هرچند از امضا‌کنندگان پیمان بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی به‌شمار می‌رود، اما با بازرسان این سازمان همکاری نکرده و تمامی این گزارش‌ها را رد کرده است.

بعد از انتشار گزارش تازه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در یک بیانیه مشترک اعلام کردند رژیم بشار اسد باید به‌طور کامل، برنامه جنگ‌افزارهای شیمیایی خود را اعلام و لغو کند و به بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، اجازه ورود و آزادی کار در سوریه دهد.

آنتونی بلیکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز شنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، ضمن بازنشر بیانیه مشترک خود با همتایان اروپایی‌‌‌اش، حکومت بشار اسد را متهم کرد که به‌طور مکرر علیه مخالفانش از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کرده است.

بیشتر از جهان