مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان با بوی مرموز مدارس قم را تعطیل کرد

نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و بهداشتی حاضر نیستند درباره این بحران شفاف‌سازی کنند

در کمتر از سه ماه، بیش از ۱۶۰ دانش‌آموز در مدارس قم مسموم شده‌اندــ قم‌نیوز

اداره کل آموزش و پرورش استان قم در پی ادامه مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان برخی مدارس این استان که بیش از سه ماه است ادامه دارد، مجبور شد مدارس منطقه را به مدت دو روز غیرحضوری کند.

در اطلاعیه این اداره کل آمده تصمیم به تعطیلی روز‌های ۱۸ و ۱۹ بهمن مدارس با «توجه بر ضرورت بررسی جوانب مسائل پیش‌آمده و درخواست تعدادی از اولیا» اتخاذ شده است.

مسمومیت زنجیره‌ای دست‌کم ۱۰۰ دانش‌آموز ۱۲ مدرسه در قم که از آذر ماه آغاز شد، روز دوشنبه ۱۷ فروردین با مسموم شدن ۶۱ دانش‌اموز دیگر در هشت مدرسه ادامه یافت.

آن‌طور که روزنامه همشهری گزارش کرده است، مدارس «فاطمه»، «شاهد رضوی» و «حسن برقعی» سه مدرسه‌ای‌اند که روز دوشنبه برخی دانش‌آموزان آن‌ها دچار مسمومیت شدند.

مجید محبی، معاون درمان علوم پزشکی قم، مونوکسید کربن را عامل مسمومیت گروهی از دانش‌آموزان اعلام کرد و گفت: «بررسی‌ها برای شناسایی علت‌های احتمالی دیگر نیز ادامه دارد.»

ایسنا هم به نقل از والدین گروهی از دانش‌آموزان مسموم‌شده گزارشی از تلاش مسئولان استان قم در پنهان کردن این اتفاق‌ها منتشر کرد و نوشت مسئولان بر این باورند که این مسائل را خود دانش‌آموزان رقم می‌زنند.

به نوشته این خبرگزاری، مسئولان استانی نه توان تشخیص و شناسایی عوامل این حوادث را دارند و نه به درخواست‌ها برای تعطیلی مدارس اعتنایی می‌کنند، چرا که در صورت پذیرش این موضوع «ممکن است از مدیریت خلع شوند».

هنرستان «نور» قم نخستین مدرسه‌ای بود که نهم آذرماه ۱۸ دانش‌آموز آن دچار مسومیت و راهی بیمارستان شدند. این حادثه ۲۲ آذر نیز یک‌ بار دیگر در این مجموعه آموزشی تکرار شد و مسمومیت ۵۱ دانش‌آموز را در پی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هشت بهمن سومین حادثه در مدرسه «فاطمیه» رخ داد که در پی آن، ۱۵ دانش‌آموز مسموم شدند و دو روز بعد از آن نیز برای دومین‌بار ۱۸ دانش‌آموز همین مدرسه مسموم شدند.

۱۲ بهمن گزارش شد هفت دانش‌آموز مدرسه «بلقیس برقعی» دچار مسمومیت شده‌اند. چهار روز بعد، یعنی ۱۶ بهمن، گروهی از دانش‌آموزان مدرسه «قرائتی» مسموم شدند.

«میثم»، «طاها» و «امامی» سه مدرسه‌ای دیگری بودند که گزارش شد گروهی از دانش‌آموزان آن‌ها در تاریخ ۱۶ بهمن مسموم شده‌اند.

۱۷ بهمن هم دانش‌آموزان مدارس «فاطمه»، «شاهد رضوی» و «حسن برقعی» مسموم و دست‌کم ۶۱ نفر از آن‌ها راهی بیمارستان شدند.

بررسی‌های نشان می‌دهد این مسمومیت‌ها در چند مدرسه مشخص تکرار می‌شوند اما علت و عوامل این اتفاق‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

اگر ادعای برخی مسئولان استان قم مبنی دست داشتن دانش‌آموزان در بروز این حوادث درست باشد، بررسی انگیزه‌‌ این نوجوانان برای چنین اقدامی، مسئله مهمی خواهد بود.

با وجود دخالت نهاد‌های قضایی و اطلاعاتی و امنیتی به این پرونده، تاکنون هیچ فرضیه‌ای در این رابطه از اعتراض و خرابکاری گرفته تا ماجراجویی و فرسودگی و ناکارامدی، به اثبات نرسیده است.

شایعات هم در این حوادث کم نیست؛ از دست داشتن داعش در آن گرفته تا حل کردن ماده‌ای در دستگاه آب شیرین‌کن یک مدرسه. در این میان، روزنامه اعتماد هم گزارش کرده انتشار بوی مرموزی شبیه بوی میوه در یکی از مدارس قم به مسموم شدن گروهی از دانش‌آموزان منجر شده که کسی نمی‌داند منشا آن چه بوده است. آن‌طور که این روزنامه نوشته است، برخی دانش‌آموزان می‌گویند با گذشت چند روز همچنان «در راه رفتن مشکل دارند» و جواب آزمایش‌های پزشکی آن‌ها هم اعلام نمی‌شود.

ابهام در علت بروز این حوادث زنجیره‌ای و ناتوانی یا خودداری نهاد‌های مسئول در حل‌وفصل این بحران و جلوگیری از تکرار آن‌، از نقاط تاریک این پرونده است که می‌تواند به سرنوشت پرونده اسید‌پاشی اصفهان دچار شود.