بورل: جایگزینی بهتر از احیای برجام نمی‌شناسم

به‌رغم فشارهای جامعه جهانی علیه امتیاز دادن به ایران بر سر برنامه هسته‌ای، جوزپ بورل همچنان قصد دارد مذاکرات برجام را احیا کند

بورل بارها با قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی مخالفت کرده است- JOHN THYS / AFP

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، اتحادیه اروپا تنها راه توقف برنامه هسته‌ای نظامی ایران را در توافق و مذاکره با «جمهوری اسلامی»‌ می‌بیند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با این روزنامه می‌گوید که «هیچ جایگزین بهتری جز احیای توافق هسته‌ای» نمی‌شناسد. بورل معتقد است که «گسترش برنامه هسته‌ای ایران به اندازه‌ای خطرناک است» که باید هر چه سریع‌تر به میز مذاکرات بازگشت.

نماینده اسپانیایی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید: «کسانی که می‌خواهند مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران متوقف شود، از خطرات واقعی برنامه‌های ایران بی‌خبرند.»

جوزپ بورل در حالی برای بازگشت به میز مذاکرات احیای برجام تلاش می‌کند که گروه‌های مختلفی در پارلمان اروپا قصد دارند در تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایرلن، سپاه پاسداران را نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قراردهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بورل ۷۵ ساله بارها با قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی مخالفت کرده است. یکی از دلایل این مخالفت، نگرانی او از فشار و تهدیدهای تهران و نزدیکی اروپا و ایران از لحاظ جغرافیایی است. به گفته وزیر خارجه پیشین اسپانیا، «خشم جمهوری اسلامی ایران از تحریم سپاه می‌تواند خطراتی جدی برای اروپایی‌ها داشته باشد.»

اظهارنظر جوزپ بورل مبنی بر اینکه احیای برجام تنها راه مناسب و موجود برای «هسته‌ای نشدن جمهوری اسلامی ایران است»، در ماه‌های اخیر مخالفانی جدی در میان سیاستمداران اروپایی و آمریکایی پیدا کرده است که اغلب آنان در سال ۲۰۱۵ موافق مذاکرات اولیه و توافق هسته‌ای بودند. مشکل جوزپ بورل و تیم همراه او این است که در مذاکرات احیای برجام، آن‌ها صرفا هماهنگ‌کننده‌اند و در اصل شش کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل‌اند که نهایتا دراین باره تصمیم می‌گیرند.

ایالات متحده و دولت آن به ریاست جو بایدن، از مهم‌ترین طرف‌های این مذاکرات است.

هرچند آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، و تیم همراه او احیای برجام  را از مهم‌ترین اهداف خود را در دوره چهار ساله ریاست جمهوری بایدن در نظر گرفته بودند، پس از آغاز خیزش «زن، زندگی، آزادی» در اواخر سپتامبر و فروش پهپادهای جمهوری اسلامی ایران به روسیه، اینک برای ورود دوباره به مذاکرات تحت فشارهای فراوانی قراردارند و به نظر می‌رسد که احیای برجام، دیگر جای مهمی در اولویت‌های وزارت خارجه ایالات متحده ندارد.