تعمیر کفش به سبک شاه چارلز در ژاپن

«وصله چارلز» به طور کلی روی قسمت‌های آسیب‌دیده با چرمی شبیه به چرم اصلی کفش دوخته می‌شود

شاه چارلز در راستای حفظ محیط زیست کت و شلوارها و کفش‌های چرمی خود را چند دهه‌ استفاده و در صورت نیاز آن‌ها را وصله می‌کند-ARTHUR EDWARDS / POOL / AFP

پادشاه جدید بریتانیا مدت‌ها است به دلیل علاقه‌اش به تعمیر کفش‌ها و لباس‌های قدیمی محبوبش، به جای دور ریختن آن‌ها، شهرت دارد. این رویه اکنون در ژاپن در میان کفاش‌هایی که تلاش می‌کنند کفش‌های گرانبها را با «وصله چارلز» به زندگی بازگردانند، بیشتر رواج پیدا کرده است.

ماساتومو ساتو، کفاش ۴۰ ساله‌ای‌ است که در کارگاهی کم‌نور در منطقه معروف شیبویا توکیو با یک چرخ خیاطی قدیمی کار می‌کند. او کسی است که تکنیک تعمیر رویه کفش با وصله‌های چرمی را «وصله چارلز» نامید.

زیره کفش‌های چرمی را می‌توان چندین و چند بار عوض کرد اما وقتی رویه کفش آسیب می‌بیند، افراد معمولا به فکر خرید کفش نو می‌افتند. ساتو می‌خواست راهی پیدا کند تا مردم بتوانند کفش‌هایشان، مخصوصا آن‌هایی را که بیشتر دوست دارند، بیشتر بپوشند. او پس از اینکه به کار و روش آن مسلط شد، به دنبال نام مناسبی برای آن بود و پس از آنکه اتفاقی در مجله‌ای، عکسی از کفش‌های چرمی وصله‌شده شاهزاده چارلز، ولیعهد وقت بریتانیا، را دید، تصمیم گرفت این تکنیک را به اسم او بنامد و حالا حدود ۱۰ سال است که این کار را انجام می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«وصله چارلز» به طور کلی روی قسمت‌های آسیب‌دیده و با چرمی شبیه به چرم اصلی کفش دوخته می‌شود. سطح کار پردازش و صاف می‌شود تا با بافت فرسوده کفش ترکیب شود و با ابداع روش‌هایی برای بدون درز کردن حاشیه‌ها، کامل می‌شود.

ساوت چاینا مورنینگ پست به نقل از ساتو می‌نویسد این مالک کفش است که تعیین می‌کند آیا بخش تعمیرشده تاحد‌امکان نامشخص باشد یا جسارت این را دارد که وصله کفشش قابل تشخیص باشد.

به گفته ساتو، اگر از کفش‌های گران‌قیمت درست استفاده نشود، کمتر از یک سال دوام می‌آورند اما اگر مرتب واکس بخورند، ممکن است بین ۲۰ تا ۳۰ سال به‌خوبی قابل استفاده باشند.

کائوری ناکانو، مورخ پوشاک، می‌گوید که شاه چارلز در راستای حفظ محیط زیست با این شعار که «یک بار بخر، خوب بخر» کت و شلوارها و کفش‌های چرمی خود را چند دهه‌ استفاده و در صورت نیاز آن‌ها را وصله می‌کند.

ساوت چاینا مورنینگ پست به نقل از ناکانو می‌نویسد: «نیم قرن است که شاه چارلز درباره مسائل زیست محیطی صحبت می‌کند. زمانی درک این مسئله برای مردم دشوار بود اما موضع ثابت او اکنون با استقبال خوبی مواجه شده است.»

انجمن تعمیرات کفش ژاپن در توکیو نیز می‌گوید هرچند تعمیرات با وصله سال‌ها است که انجام می‌شود، نام «وصله چارلز» تنها در چند سال گذشته موردتوجه قرار گرفته است.

اسامو هاشیگوچی، مدیر اجرایی این انجمن، می‌گوید با نام‌گذاری این روش به اسم شاه چارلز، تصور منفی ناشی از این احساس که فرد یک جفت کفش را برای مدت طولانی پوشیده، کمرنگ و پذیرش‌ آن آسان‌تر شده است.

بیشتر از مُد و زیبایی