مکرون پس از دیدار با نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد

مکرون درباره ادامه پروژه اتمی ایران و عواقب غیرقابل اجتناب آن هشدار داده است

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره عواقب توسعه سریع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هشدار داد و گفت پاریس به دنبال موضع قوی‌تر اروپایی علیه تهران است.

نتانیاهو روز جمعه ابراز امیدواری کرد که فرانسه موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را بررسی و در دستورکار قرار دهد.

در بیانیه‌ای که پس از دیدار مکرون و نتانیاهو در کاخ الیزه منتشر شد، آمده است که مکرون درباره ادامه پروژه اتمی ایران و عواقب غیرقابل اجتناب آن هشدار داده است.

اسرائیل مدت‌ها است که ایران را به دنبال کردن برنامه‌های هسته‌ای تسلیحاتی متهم می‌کند. تهران مدعی است که این برنامه‌ها صلح‌آمیز است اما اغلب سیاست‌هایی که در این زمینه دنبال می‌کند توجیه صلح‌آمیز ندارد.

در همه این سال‌ها، انفجار، ترور و خراب‌کاری‌هایی در صنایع موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام شده است که بسیاری بر این باورند که اسرائیل آنها را انجام داده است.

هرچند تل‌آویو این اتهام‌ها را به‌طور رسمی نپذیرفته اما همواره تاکید کرده است که از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

یکی از تازه‌ترین این اقدامات حمله به مجتمع نظامی اصفهان است که تهران انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفته است. سفر نتانیاهو به پاریس یک هفته پس از این حمله پهپادی و همزمان با حمله جنگنده‌های اسرائیلی به نواز غزه انجام شده است.

نتانیاهو که پس از مدتی، دوباره به مقام نخست وزیری اسرائیل بازگشته است، امیدوار است که حمایت پهپادی جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ با اوکراین و سرکوب خشن خیزش سراسری مردم ایران، غرب را مجاب کند که سرانجام رویکرد قاطع‌تری را در قبال جمهوری اسلامی دنبال کند.

با این حال اروپا که اخیرا تحریم‌هایی را علیه تهران اعمال کرده است، درباره اتخاذ تصمیم‌های جدی‌تر علیه جمهوری اسلامی با اکراه عمل می‌کند.

قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی از جمله این موارد است که باوجود تصویب در پارلمان اروپا، محافظه‌کاری و احتیاط کشورهای اروپایی را به‌دنبال داشت است که تعداد قابل توجهی از شهروندان آنها در ایران زندانی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش تایمز نیز حاکی از آن است که بریتانیا احتمالا اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی را به دلیل نگرانی‌ها درباره پیامدهای آن از دستور کار کنار گذاشته است.

نتانیاهو علاوه بر تلاش برای راضی کردن غرب به اعمال فشار بر تهران، بر خلاف دولت نفتالی بنت، به‌شدت با بازگشت غرب به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی نیز مخالف است.

نتانیاهو در حالی به پاریس سفر کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید تغییراتی اعلام نشده در اتصال سانتریفیوژ‌ها در سایت غنی‌سازی فردو اتفاق افتاده که نگران‌کننده است.

با وجود اینکه مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌منظور احیای برجام عملا از اسفندماه گذشته پیشرفتی نداشته است، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به عنوان طرف‌های اصلی مذاکره، هنوز پایان مذاکرات را اعلام نکرده‌اند.

آنها بر این باورند که نباید مسیر گفت‌و‌گو با جمهوری اسلامی را ببندد تا همچنان نظارت نسبی بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی حفظ شود.

اما گزارش‌های آژانس از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا یا متصل کردن سانتریفیوژها به یکدیگر حاکی از آن است که تهران از این فرصت برای توسعه هرچه سریع‌تر فعالیت‌های هسته‌ای خود استفاده می‌کند.

بیشتر از جهان