بنیامین نتانیاهو با هدف فشار به مکرون درباره ایران، به پاریس سفر کرد

این اولین سفر خارجی نتانیاهو پس از بازگشت دوباره به قدرت در اسرائیل است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه ۱۳ آبان (دوم فوریه)‌، عازم پاریس شد تا با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، ملاقات کند. 

او قبل از سوارشدن به هواپیما در اسرائیل، به خبرنگاران گفت که موضوع اصلی مذاکراتش با رئیس‌جمهور فرانسه، ایران و تلاش‌های مشترک برای مقابله با پیشرفت برنامه هسته‌ای و مقابله با دستیابی آن به سلاح اتمی است. 

این اولین سفر خارجی نتانیاهو پس از بازگشت دوباره به قدرت در اسرائیل در اواخر ماه دسامبر است. 

سفارت اسرائیل در پاریس نیز گفت که رهبران اسرائیل و فرانسه درباره «تلاش بین‌المللی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران» گفت‌وگو خواهند کرد. 

نتانیاهو امیدوار است که نقش ایران در تامین پهپادهای رزمی روسیه در جنگ اوکراین و همچنین عملکرد جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان ضدحکومتی در داخل کشور، متحدان غربی اسرائیل را به توقف پیگیری احیای برجام ترغیب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفته است که کشورش در حال بررسی ارسال کمک نظامی به اوکراین است و چنان‌که خبرگزاری‌های غربی گزارش می‌دهند، به نظر می‌رسد که موضع بی‌طرفانه قبلی‌اش در قبال اوکراین را به امید مشاهده موضع جدی‌تر غرب در قبال ایران، کنار گذاشته است. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیوید خالفا، پژوهشگر سیاسی مستقر در پاریس، نوشت نتانیاهو امیدوار است که از طریق «بازی با کارت اوکراین، یک جبهه ضدایرانی را با غرب تثبیت کند.»

او افزود که نتانیاهو امیدوار است «تحریم‌ها علیه تهران افزایش یابد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست نهادهای تحت تحریم اتحادیه اروپا افزوده شود.» آلمان و فرانسه تاکنون در مقابل این دو اقدام، مقاومت نشان داده‌اند، هرچند فرانسه در هفته‌های اخیر صراحتا اقدام جمهوری اسلامی در بازداشت شهروندان فرانسوی و دو تابعیتی فرانسوی-ایرانی را محکوم کرده است و رهبران این کشور این اقدام را مصداق گروگان‌گیری دولتی توصیف کرده‌اند. 

اسرائیل همواره گفته است که جمهوری اسلامی تحت پوشش برنامه صلح‌آمیز اتمی، به‌دنبال تولید سلاح است. تهران برخلاف افزایش غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا که مقام‌های غربی ازجمله رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که از مدافعان عمده احیای برجام است می‌گویند هیچ توجیهی غیر از تولید سلاح ندارد، بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود اصرار دارد. 

جانب‌داری از اوکراین برای نتانیاهو با خطر همراه است، چراکه پدافند هوایی روسیه مستقر در سوریه در همسایگی اسرائیل، می‌تواند برای هواپیماهای اسرائیلی که به منافع جمهوری اسلامی در خاک سوریه حمله می‌کنند، خطری بالقوه باشد. 

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت که پاریس موافق موضع «قاطع» در تقابل با ایران است و ضمن اشاره به نقش تهران در جنگ اوکراین، تصریح کرد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به «نقطه‌ای خطرناک» رسیده است. 

چند روز قبل از سفر نتانیاهو به پاریس، مقام‌های جمهوری اسلامی اسرائیل را به انجام حمله پهپادی در یک تاسیسات متعلق به وزارت دفاع جمهوری اسلامی در اصفهان متهم کردند. 

نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال نیز به نقل از مقام‌هایی که نامشان را ذکر نکردند، نوشتند که حمله کار موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل بود، هرچند اسرائیل این گفته‌ها را تایید نکرده است. 

دفتر امانوئل مکرون گفته است که رئیس‌جمهوری فرانسه در ملاقات با نتانیاهو، بر لزوم پرهیز طرف‌ها از «دامن زدن به چرخه خشونت» میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید خواهد کرد. او همچنین قرار است بر همبستگی فرانسه با اسرائیل در مقابله با تروریسم تاکید کند. 

این اقدام در واکنش به حمله مرگبار یک مرد مسلح فلسطینی به شهروندان اسرائیلی در شرق اورشلیم است که هفته گذشته هفت کشته برجای گذاشت. پیش از آن، حمله اسرائیل به کرانه غربی ۱۰ فلسطینی را به کشتن داده بود. 

بنیامین نتانیاهو قرار است تا روز شنبه در فرانسه بماند. او در این سفر با رهبران تجاری و همچنین رهبران جامعه یهودی فرانسه ملاقات خواهد کرد.