وزارت خارجه جمهوری آذربایجان «هشدار سفر» به ایران صادر کرد

جمهوری آذربایجان با صدور «هشدار سفر»، وضعیت جمهوری اسلامی را «ناپایدار» توصیف کرده است

با بسته شدن سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، روابط دو کشور تیره شده است Reuters

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه در ارتباط با سفر شهروندانش به ایران، «هشدار سفر» صادر کرد.

در اطلاعیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده است که باتوجه به وضعیت ناپایدار جمهوری اسلامی ایران و حمله تروریستی به نمایندگی دیپلماتیک این کشور، به اتباع جمهوری آذربایجان توصیه می‌شود تا از سفر به جمهوری اسلامی ایران خودداری کنند.

همچنین به کسانی که به ناچار به ایران سفر می‌کنند توصیه شده که احتیاط بیشتری کنند و به اتباع جمهوری آذربایجان که هم‌اکنون در جمهوری اسلامی به سر می‌برند، نیز توصیه شده است که قوانین امنیتی را رعایت کنند.

روز جمعه ۷ بهمن‌ماه، یک مرد مسلح به کلاشینکف به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد و اورخان عسگروف، رئیس سرویس امنیتی این سفارت، را به قتل رساند. در این حمله، همچنین دو مامور امنیتی سفارت نیز که تلاش کردند مهاجم را خلع سلاح کنند، مجروح شدند.

پس از این حمله، مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است.

در پی این حمله، جمهوری آذربایجان یکشنبه شب، ۹ بهمن‌ماه، سفارتش در تهران را تخلیه کرد و از «توقف کامل» فعالیت‌های سفارتش در تهران خبر داد.

با این حال، جمهوری آذربایجان دو روز پس از حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران اعلام کرد که کنسولگری این کشور در شهر تبریز به کار خود ادامه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری آناتولی، خلف خلف‌اف با «تروریستی» خواندن حمله به سفارت جمهوری آذربایجان، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «انتظار چنین اتفاقی را نداشتیم؛ این غیرقابل قبول است. طبق کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین، هر کشوری مسئول امنیت سفارتخانه‌های خارجی در آن کشور است. ایران در مورد این حمله، مسئولیت برعهده دارد. باید تحقیقاتی شفاف و همه‌جانبه انجام دهد و عاملان این حمله و نیروهای پشت آن‌ها را شناسایی و مجازات کند. این خواسته ما از ایران است.»

در پی تعطیلی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در مورد تبعات بلند‌مدت هرگونه تصمیم احساسی جمهوری آذربایجان پس از حمله مسلحانه به سفارت این کشور هشدار داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود هنوز هیچ نشانه‌ای از ماهیت تروریستی این حمله به دست نیامده است، اما «تصمیم‌های احساسی درباره روابط دو کشور خواسته دشمنان مشترک و بدخواهان جهان اسلام خصوصا رژیم صهیونیستی است و باید درباره هرگونه تصمیم که می‌تواند تبعات بلندمدت نیز داشته باشد، هوشیار و دقیق بود».

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری آناتولی، نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان صبح روز سه‌شنبه ۳۱ ژانویه عملیات گسترده‌ای را علیه «شبکه جاسوسی» جمهوری اسلامی در باکو و دیگر شهرهای این کشور آغاز کردند.

به گزارش آناتولی، پلیس آذربایجان در چارچوب عملیات فوق، مراکز شبکه تلویزیونی «اینتراز» (İnteraz) و خبرگزاری «سلام نیوز» مرتبط با ایران را نیز بازرسی کرده است. منابع وزارت کشور جمهوری آذربایجان اعلام کرده‌اند که تاکنون هفت نفر طی عملیات پلیس بازداشت و تحویل دادگاه داده شده‌اند.