جشن سده با چاشنی انقلاب؛ اعتراض‌های خیابانی در سنندج از سر گرفته شد

معترضان در تهران، اصفهان، سنندج، یزد، کرمان، تبریز، شیراز، کرمانشاه و مشهد علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند

ساکنان شهرهای مختلف ایران شامگاه دوشنبه دهم بهمن ماه با روشن کردن آتش و شعار دادن علیه جمهوری اسلامی جشن باستانی سده را به‌صورت نمادین و در ادامه راه خیزش سراسری برگزار کردند. بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، این تجمع‌ها در تهران، اصفهان، یزد، کرمان، تبریز، شیراز، کرمانشاه و مشهد شکل گرفتند و در آن‌ها، معترضان علاوه بر روشن کردن آتش و سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی، تصاویر علی خامنه‌ای را نیز به آتش کشیدند.

جشن سده از جشن‌های باستانی ایرانی و مظهر گرما و نور و زندگی است که در نخستین ساعات شامگاه ۱۰ بهمن برگزار می‌شود. 

در محله نارمک تهران، معترضان با شعارهای «کردستان، زاهدان، چشم و چراغ ایران»، «ما پیروزیم تا آخر هم ایستاده‌ایم» و «قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان» جشن سده را برگزار کردند. شنیده‌ها حاکی از آن است که در یکی از تجمع‌های نارمک، پس از جمع شدن مردم و روشن کردن آتش، میان نیروهای بسیج و اهالی درگیری ایجاد شد.

در امانیه تهران نیز معترضان با شعار «بلند شو هموطن، ریشه‌ ظلم‌ رو بکن» جشن سده را برگزار کردند. در محله کوهسار تهران نیز جمعی از معترضان با روشن کردن آتش و سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی جشن سده را گرامی داشتند. معترضان در این تجمع شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک»، «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» و «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» سر دادند.

در شهرک اکباتان تهران نیز جمعی از مردم با روشن کردن آتش، جشن سده را برگزار کردند. در این تجمع، شعارهایی مانند «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» و «مرگ بر دیکتاتور» سر داده شد. معترضان اکباتان در محوطه این شهرک راهپیمایی اعتراضی هم برپا کردند و شعارهای «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم»، «خامنه‌ای گوش کن، صدای انقلابه»، «ای رهبر وامانده، قبرت شده آماده»، «فقر فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سر دادند.

در چند محله اصفهان نیز معترضان با شعار مرگ بر دیکتاتور این مراسم را برگزار کردند و دور آتش جمع شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌های خیابانی در سنندج نیز چند شبی‌ است که آغاز شده است. معترضان در محلات مختلف این شهر با روشن کردن آتش خیابان‌ها را می‌بندند. یکی از ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که گروهی از جوانان در سنندج به خیابان‌های این شهر آمده‌اند و شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «کرد و بلوچ برادرند، تشنه خون رهبرند» و «مرگ بر جاش» سر می‌دهند. یکی از معترضان با انتشار ویدیویی از این تجمع‌ها می‌گوید: «خیابان مال ما است، این انقلاب پیروز است.»

به گزارش هه‌نگاو، اعتراض‌های خیابانی در سنندج پس از بازداشت ملا ابراهیم کریمی و ملا لقمان امینی آغاز شد. پیش از این اعلام شده بود که نیروهای حکومتی این دو نفر را که روحانیون اهل جوانرود و پیش‌نماز دو مسجد در شهر سنندج‌اند، در مسیر مریوان ربوده‌اند.

شعارهای شبانه نیز همچنان در محلات مختلف تهران شنیده شد. در تهرانسر، معترضان شعارهای «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. در شهرک اکباتان نیز معترضان پس از برگزاری تجمع در محوطه این شهرک، شعارهای شبانه از پشت پنجره‌ها را آغاز کردند و فریاد «قسم به‌ خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان»در این شهرک طنین‌انداز شد.

ویدیویی از محله ستارخان تهران نیز نشان می‌دهد که معترضان در بانگ شبانه خود شعار «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» سر می‌دهند. در خیابان بهشتی تهران نیز اهالی «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» را از پشت پنجره خانه‌هایشان فریاد زدند. ویدیویی از محله پونک تهران نیز نشان می‌دهد که معترضان «مرگ بر دیکتاتور» فریاد می‌زنند و علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.