ژنرال چهارستاره آمریکا: دو سال دیگر وارد جنگ با چین می‌شویم

پنتاگون می‌گوید چنین ارزیابی‌ای ندارد، اما هشدار این ژنرال نشان می‌دهد که نگرانی‌ها در آمریکا در مورد چین بالا گرفته‌ است

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: «این اظهارات نمایانگر دیدگاه‌های پنتاگون راجع به چین نیست.»- U.S. Air Force/Facebook

یک ژنرال چهارستاره نیروی هوایی آمریکا در گزارشی گفت احساس «غریزی» او این است که آمریکا در دو سال آینده وارد جنگ با چین می‌شود. اما مقام‌های پنتاگون می‌گویند ارزیابی ارتش آمریکا چنین نیست. 

ژنرال مایک مینیهان، رئیس فرماندهی تحرک هوایی، در گزارشی که برای رهبری این واحد، که ۱۱۰ هزار سرباز در اختیار دارد، تهیه کرد نوشت:‌ «امیدوارم اشتباه کنم. احساس غریزی‌ام این است که در سال ۲۰۲۵ وارد جنگ می‌شویم.» این نامه داخلی، تاریخ یکم فوریه دارد، اما روز جمعه، ۲۷ ژانویه، فرستاده شده بود و به سرعت به رسانه‌ها درز کرد. شبکه «ان‌بی‌سی» اولین منبعی بود که از محتوای نامه خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنتاگون می‌گوید چنین ارزیابی‌ای ندارد، اما هشدار این ژنرال نشان می‌دهد که نگرانی‌ها در آمریکا در مورد چین بالا گرفته‌ است. بسیاری معتقدند پکن شاید بکوشد با حمله نظامی به تایوان به تصرف این کشور اقدام کند. چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند. مینیهان با اشاره به انتخابات‌های ریاست‌ جمهوری آمریکا و تایوان در سال ۲۰۲۴، می‌گوید شاید این فرصت مناسبی برای چین باشد تا به حمله نظامی به تایوان اقدام کند. 

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: «این اظهارات نمایانگر دیدگاه‌های پنتاگون راجع به چین نیست.»

لوید آستین،‌ وزیر دفاع آمریکا، چندی پیش گفته بود بعید به‌نظر می‌رسد افزایش فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی تنگه تایوان، حاکی از قصد پکن برای اشغال این جزیره باشد. چین در سال‌های اخیر فشار دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی خود را بر تایوان افزوده است. دولت تایوان می‌گوید خواهان صلح است، اما در صورت حمله چین، از خود دفاع می‌کند. 

سرتیپ پاتریک رایدر به رویترز گفت رقابت نظامی با چین، از چالش‌های محوری آمریکا محسوب می‌شود. او همچنین در ادامه اظهاراتش افزود: «تمرکز ما بر همکاری با متحدان و همکارانمان برای حفظ حوزه اقیانوس‌های هند و آرام به منزله حوزه‌ای مسالمت‌آمیز، آزاد و باز است.» 

بیشتر از جهان