گلایه‌های جان بولتون از کاخ سفید

جان بولتون می‌گوید کاخ سفید قصد داشته صدای او را خاموش کند

جان بولتون تا مدت‌های زیاد از نزدیکان دونالد ترامپ محسوب می‌شدSAUL LOEB / AFP

جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید، پس از سکوت مرموزش از زمان کناره‌گیری در ماه سپتامبر، به شکلی دراماتیک به توییتر برگشت، و گفت که کاخ سفید دسترسی او را به حساب شخصی‌اش مسدود کرده بوده است و نظر داد که شاید دولت آمریکا از آنچه او خواهد گفت، بیم دارد.

نام بولتون به عنوان شاهد مهم رخداداها مکررا در جلسات تحقیق در باره استیضاح احتمالی ترامپ مطرح شده است. عصر جمعه او در توییتی نوشت: «متاسفم که آنهایی را که می‌گفتند پنهان شده‌ام، ناامید می‌کنم!» 

اولین توییت بولتون جمعه صبح در خلال مصاحبه مفصل دونالد ترامپ با برنامه تلویزیونی «فاکس اند فرندز» منتشر شد.

آقای بولتون نوشت: «اول این که خوشحالم که بعد از دو ماه به توییتر برمیگردم. منتظر باشید تا دلیلش را بگویم...»

از آقای ترامپ پرسیده شد که آیا در مسدود کردن حساب توییتر آقای بولتون نقشی داشته است یا نه. او پاسخ داد: «نه، البته که نه. من رابطه خوبی با جان داشتم.» ولی آقای بولتون ظاهرا ساعاتی بعد در پاسخ نوشت: «ما حالا حساب توییتر را آزاد کرده‌ایم؛ حسابی که در پی استعفای من از مقام مشاور امنیت ملی، به ناحق مسدود شده بود. بیشتر خواهم گفت...»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعدازظهر جمعه، توییت دیگری (از طرف او) منتشر شد که می‌گفت: «در باره سخن نگفتنم...از زمان استعفایم از مقام مشاور امنیت ملی، حساب کاربری کاخ سفید از بازگرداندن دسترسی من به حساب توییتر شخصی‌ام خودداری کرد. از ترس این که چیزی بگویم؟ متاسفم که آنهایی را که می‌گفتند پنهان شده‌ام ناامید می‌کنم!» 

توییت بولتون در پی هفته‌ای تاریخی منتشر شد که شاهد جلساتی به عنوان بخشی از تحقیق علنی (برای استیضاح احتمالی) در باره پرزیدنت ترامپ در کنگره آمریکا بود. در آن جلسات، مقام‌های کنونی و سابق آمریکا در حضور کمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان، شهادت دادند.

آقای بولتون هم به آن جلسات دعوت شده بود – ولی احضار نشده بود – اما حضور نیافت.

دکتر فیونا هیل، مقام سابق شورای امنیت ملی، از جمله کسانی بود که در باره نقش آقای بولتون در مکالمه تلفنی ماه ژوئیه آقای ترامپ با ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، شهادت داد. 

او گفت که آقای بولتون گفته بوده است که رودی جولیانی، وکیل شخصی آقای ترامپ، مثل «نارنجک دستی» است و بولتون می‌خواهد از «هر معامله خلافی» که گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، و میک مالوینی، رئیس موقت ستاد کاخ سفید «در حال جفت و جور کردنش باشند»، دور بماند. 

روز دهم سپتامبر، آقای ترامپ در توییتی گفت که آقای بولتون را به دلیل اختلاف بر سر سیاست‌گذاری اخراج کرده است، اما آقای بولتون بعدا ادعا کرد که از پیش، استعفایش را تسلیم کرده بوده است.

© The Independent