شورای امنیت سازمان ملل یک نشست غیرعلنی در‌مورد افغانستان برگزار کرد

جزئیات و محتوای سخنرانی‌های نشست شورای امنیت هنوز علنی نشده است

این نشست به درخواست ژاپن، فرانسه و امارات متحده عربی برگزار شد-MICHAEL M. SANTIAGO / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد، عصر جمعه ۷ بهمن (۲۹ ژانویه)، نشستی را در‌مورد افغانستان به‌صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار کرد.

شورای امنیت در اطلاعیه‌ای که در سایت خود منتشر کرد گفت آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد که اخیرا در سفر چهار روزه به افغانستان، با مقام‌های طالبان دیدار کرده است، در این نشست سخنرانی کرد. سیما باهوس، مدیر اجرایی زنان سازمان ملل متحد، محمد خالد خیاری، دستیار دبیرکل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوس آرام نیز بخشی از هیئتی بودند که آمنه محمد را در سفر به افغانستان همراهی کردند.

این نشست به درخواست ژاپن، فرانسه و امارات متحده عربی برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این نشست درباره ممنوعیت‌های اخیر وضع شده علیه زنان افغانستان گفت‌و‌گو کردند.

جزئیات کامل گفت‌و‌گو‌ها در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون منتشر نشده است. این شورا در ۱۳ ژانویه نیز نشستی را پشت درهای بسته برای بررسی اوضاع افغانستان و به‌ویژه فرمان‌های منع تحصیل و اشتغال زنان برگزار کرد. این نشست به درخواست ژاپن و امارات متحده عربی برگزار شده و در آن رزا اوتنبایوا، رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، سخنرانی کرده بود.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون چندین بار علیه تصمیم‌های محدود‌کننده طالبان درباره زنان، واکنش نشان داده و خواهان لغو این فرمان‌ها شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه شورای امنیت در‌مورد سخنانی که آمنه محمد در نشست روز جمعه این شورا ارائه کرده، آمده است: «اعضای شورا از اطلاعات ارائه شده آمنه محمد، برای تعیین اقدام‌های بعدی شورا در‌مورد پرونده افغانستان استفاده خواهد کرد.»

در نشست شورای امنیت که در ۱۳ ژانویه برگزار شد، نماینده ایالات متحده آمریکا پیشنهاد کرد که قطعنامه‌ای برای لغو فرمان‌های صادر شده طالبان که تحصیل و اشتغال زنان را منع کرده است، تصویب و صادر شود، اما برخی از اعضای این شورا با این قطعنامه مخالفت کردند.

هرچند مشخص نیست که صدور این قطعنامه منتفی شده است، یا رایزنی‌ها برای صدور آن جریان دارد، اما تاکنون سخنگویان سازمان ملل متحد در‌این‌باره صحبت نکرده‌اند.

طالبان با سلطه بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، مدارس بالاتر از کلاس ششم را به روی دختران بستند. به دنبال آن، کار زنان در ادارات دولتی منع شد و محدودیت‌های بیشتری بر سفر، گشت‌وگذار در شهر، شیوه پوشیدن لباس، حجاب اجباری، رفتن به رستوران، حمام و مکان‌های عمومی علیه زنان وضع شد.

با وجودی که شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسات متعددی در‌مورد افغانستان برگزار کرده و از طالبان خواسته است فرمان‌های محدودکننده علیه زنان را لغو کنند، اما مقام‌های این گروه بی‌اعتنا به این پیام‌ها، بر افزایش محدودیت علیه زنان تاکید می‌کنند.

 

بیشتر از جهان