گروسی: برجام مرده؛ اسلامی: بن‌بستی وجود ندارد

در حالی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید از برجام جز پوسته‌ای باقی نمانده، جمهوری اسلامی می‌گوید با آژانس در تعامل است

یک روز پس از آنکه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مرگ برجام و به بن‌بست رسیدن کامل مذاکرات اتمی برای احیای توافق اتمی سخن گفت، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز چهارشنبه ۵ بهمن، در حاشیه نشست هیئت دولت به خبرنگاران گفت در برجام و مذاکره با آژانس هیچ بن‌بستی وجود ندارد.

او مدعی شد که تعامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است و واحدهای اطلاعاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده‌اند که در فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ انحرافی وجود ندارد.

اسلامی از برنامه‌ریزی و رایزنی برای تنظیم سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، به تهران خبر داد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران در «برجام و مذاکره با آژانس هیچ بن‌بستی ندارد و آنان‌اند که از جبهه‌ای به جبهه دیگر می‌روند و روند را دچار مشکل می‌کنند».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حالی ادعای تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مطرح کرد که این سازمان در ماه‌های گذشته چندین بار به‌صراحت اعلام کرد برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله وجود اورانیوم در سه منطقه مبهم است.

ادعای در بن‌بست قرار نداشتن مذاکرات برجام نیز که اسلامی مطرح کرد، با سخنان رافائل گروسی مغایرت دارد؛ زیرا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخلاف رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران بر این باور است که مذاکرات برجام در «بن‌بستی بزرگ» قرار دارد.

رافائل گروسی، روز سه‌شنبه ۴ بهمن (۲۴ ژانویه) در نشست خبری مشترک با کمیته سیاست خارجی پارلمان اروپا به‌صراحت گفت که توافق هسته‌ای با ایران اکنون به یک «پوسته خالی» تبدیل شده است.

او گفت: «با اینکه هیچ‌کس برجام را مرده اعلام نمی‌کند، اما هیچ تعهدی نیز از آن دنبال نمی‌شود و تمام چارچوب‌هایی که در توافق هسته‌ای تعیین شده بودند، تاکنون چندین مرتبه نقض شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از احتمال سفر خود به تهران در ماه فوریه هم خبر داد و گفت که «گفت‌وگوهای بسیار ضروری» با مقام‌های ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای در دستور کار این سفر است.

او در ادامه افزود: «ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد انبار کرده و این به معنای آن است که میزان اورانیوم موردنیاز برای تولید بمب هسته‌ای را دارد اما این به آن معنا نیست که آن‌ها بمب ساخته‌اند؛ در نتیجه باید به تلاش برای مذاکره ادامه داد.»

پیش‌تر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، نیز گفته بود که برجام نمرده است، اما تحرکی هم ندارد.

این نخستین بار نیست که سخنان محمد اسلامی با سخنان رافائل گروسی کاملا مغایر است. او پیش‌تر نیز ادعا کرده بود که پرونده مکان‌های مشکوک در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شده است اما اندکی بعد از این ادعا، شورای حکام قطعنامه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه تهران همچنان از ارائه پاسخ دقیق به آژانس امتناع می‌کند.

نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست ماسیمو آپارو، معاون پادمانی رافائل گروسی، روز یکشنبه ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) با هدف مذاکره برای ادامه همکاری‌ها به تهران سفر کردند اما هم‌زمان با سفر نمایندگان آژانس، محمد اسلامی خبر داد که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران به «سطح بی‌سابقه‌ای» افزایش یافته است.

بر اساس توافقنامه برجام، ایران تنها می‌تواند ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد، در حالی که آخرین ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد ذخایر اورانیوم غنی‌شده حکومت ایران در حال حاضر دست‌کم به ۱۸برابر حد مجاز در برجام رسیده است.