خودی‌ها بی‌دردسر به اینترنت بدون فیلترینگ دسترسی دارند

وزارت ارتباطات بی‌سروصدا در حال اجرای اینترنت طبقاتی است

انتشار تصویر نامه محسن پیرهادی، نماینده مجلس، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع «رفع فیلتر اینترنت موبایل» موجی از واکنش‌های کاربران فضای مجازی و گروه‌های مختلف در جامعه ایران را در پی داشت.

پیرهادی در این نامه از رضا باقری اصل، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارتباطات، خواسته است که «در رابطه با (خط مورد نظر) بدون بارگذاری فیلترینگ به همراه اینترنت اقدام‌های لازم را انجام دهد».

اواخر دی‌ماه نیز تصویر نامه دیگری از معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم خطاب به روسای دانشگاه‌ها با مضمون مشابه رسانه‌ای شد. محتوای این نامه آشکار می‌کرد که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه جمهوری اسلامی ایران در حال تهیه فهرستی از اعضای هیئت‌علمی موردتایید دانشگاه‌ برای ارائه اینترنت آزاد به آن‌ها است. پیش‌ از آن، نامه‌های مشابهی از فدراسیون فوتبال، خبرگزاری تسنیم، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی هم به بیرون درز کرده بود.

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی این نامه‌ها را نشانه‌ای از اجرای سیاست اینترنت طبقاتی در ایران دانستند که چراغ‌خاموش و بدون اعلام قبلی، در حال اجرا است. به گفته آنان، در شرایطی که هزاران نفر به دلیل قطع اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ منبع درآمد خود را از دست داده‌اند، وابستگان حکومت بی‌هیچ‌دردسری به اینترنت جهانی و رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، پیش‌تر در پاسخ به سوالی درباره اینترنت طبقاتی گفته بود: «چیزی به نام اینترنت طبقاتی نداریم که به طبقه خاصی اینترنت باکیفیت و باسرعت ارائه شود. بحثی که مطرح شد، مربوط به مصوبه‌ای برای سال‌های گذشته بود مبنی براینکه گروهی از متخصصان که آزادکارند، شاید به شرایط خاصی از جمله استفاده از سایت‌های تحریمی نیاز داشته باشند که ما شرایطی را فراهم کنیم که دسترسی‌هایشان بهتر و آسان‌تر شود.»

هرچند وزیر ارتباطات ارائه اینترنت طبقاتی را انکار کرد، انتشار تصاویر نامه‌های افراد خاص و نهادهای مختلف به این وزارتخانه برای دریافت اینترنت باز اثبات می‌کند که اینترنت طبقاتی از ابتدای خیزش سراسری به مرحله اجرا در آمده است.

پیش‌تر معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، افشا کرده بود که برخی گروه‌ها و افراد خاص بدون هیچ دردسری به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارند. او به سایت عصر ایران گفت: «یک سوال واضح که هیچ‌کس به آن جواب نمی‌دهد، این است که اگر بنا است دسترسی مردم به رسانه‌های اجتماعی به هر دلیلی محدود شود، علی‌القاعده نمایندگان مردم باید در این موضوع اول باشند؛ در حالی‌ که ما می‌بینیم مسئولان و نمایندگان به‌سهولت و بی‌هیچ محدودیتی به رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارند اما برای مردم دسترسی نیست و این بی‌عدالتی و تبعیضی است که مردم را ناراحت کرده است.»

برخلاف او، احمد راستینه، دیگر نماینده مجلس، در مصاحبه‌ای به نفی ضرورت «سطح دسترسی یکسان به فضای مجازی برای همه افراد جامعه» اشاره کرد و مدعی شد: «حضور در پلتفرم‌هایی مانند توییتر و یوتیوب برای تبیین جهادی ضروری است و برای جنگ نرم رسانه‌ای باید در این پلتفرم‌ها حضور داشت.»

بر مبنای گزاری نت‌بلاکس، نهاد ناظر بر اینترنت، خسارت اختلال سراسری اینترنت و فیلترینگ گسترده در ایران به ساعتی ۱.۵ میلیون دلار می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته حامد بیدی، مدیرعامل کسب‌وکار اینترنتی کارزار، بررسی‌های موسسه جاب ویژن هم آشکار می‌کند طی ماه‌های اخیر در ایران از هر چهار نفر، یک نفر شغلش را از دست داده و شغل یک نفر تحت‌ تاثیر فیلترینگ قرار گرفته است.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که با قطع اینترنت و فیلتر شدن واتس‌اپ و اینستاگرام، بیش از ۴۱ درصد شرکت‌های آنلاین ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را از دست داده‌ و حدود ۴۷ درصد هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند. همچنین براوردها نشان می‌دهد بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم ایران درآمدشان را از دست داده‌اند.