تجمع اعتراضی معلمان بازنشسته در تهران: «مشکل ما حل نشه، تجمع تکرار میشه»

معلمان و فرهنگیان بازنشسته روز دوشنبه، با فراخوان قبلی مقابل اداره آموزش و پرورش تهران تجمع کردند

ده‌ها نفر از معلمان و فرهنگیان بازنشسته روز دوشنبه سوم بهمن، با فراخوان قبلی مقابل اداره آموزش و پرورش تهران تجمعی اعتراضی برگزار کردند. صدور احکام رتبه‌بندی و پاداش یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های معترضان عنوان شده است.

معترضان در این تجمع اعتراضی که ساعت ۱۰ صبح برگزار شد، شعارهای «گرانی، تورم، بلای جان مردم»، «ننگ ما، ننگ ما وزیر الدنگ ما»، «مشکل ما حل نشه، تجمع تکرار میشه»، «وزیر بی کفایت، استعفا، استعفا» سر دادند. بازنشستگان از استان‌های مختلف در این تجمع اعتراضی حضور یافته بودند. معترضان همچنین پلاکاردهایی با عناوین «رتبه‌بندی حق مسلم ماست»، «پیشکسوت بیدار است، از وعده بیزار است» و «رتبه بندی حق مسلم ما ۱۴۰۰ بازنشستگان است» در دست داشتند. در بنری بزرگ که به همراه معترضان بود نوشته شده بود: «ما بازنشستگان ۱۴۰۰ خواهان حکم اصلی رتبه بندی طبق وعده داده شده و اعمال هر چه سریع‌تر آن می‌باشیم.»

این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که با وجود تصویب قانون رتبه‌بندی، اجرای آن به‌صورت گزینشی انجام می‌شود و بسیاری از بازنشستگان از مزایای آن محروم‌اند. کانال صنفی معلمان پیش از این اعلام کرده بود که قانون رتبه‌بندی بدون هیچ تبصره و ماده‌ای به‌صراحت اذعان دارد که قانون رتبه‌بندی حق همه فرهنگیان است و هیچ معلمی را نمی‌توان از آن محروم کرد. از سوی دیگر، وزارت آموزش‌وپرورش به معلمان اعلام کرد که برخی فعالان صنفی در ایران و به‌ویژه در کردستان بنا بر دستور شورای عالی امنیت ملی و ارسال نامه از طرف این شورا، از مزایای رتبه‌بندی محروم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرهنگیان سقز و زیویه نیز در ۲۶ دی‌ماه، تجمعی اعتراضی را در آموزش‌وپرورش سقز، با حضور بیش از ٢٠٠ نفر از فرهنگیان برگزار کردند. معلمان در این تجمع اعلام کرده بودند، در صورتی که تا روز دوشنبه سوم بهمن‌ماه، مشکل رتبه‌بندی فرهنگیان حل‌وفصل نشود، در اولین اقدام ساعات اضافه تدریس را پس می‌دهند و در مراحل بعد، از کنش‌های دیگری چون تجمع، تحصن و... استفاده می‌کنند.

کسری بودجه یکی از دلایلی بوده است که همسان‌سازی و رتبه‌بندی معلمان را به تاخیر انداخته است. با توجه به جزئیات لایحه بودجه سال جدید دولت، به نظر می‌رسد مشکلات معلمان به همین زودی‌ها حل نخواهد شد. جمعی از نمایندگان مجلس معتقدند، دولت رئیسی با این لایحه بیش از سال قبل با کسری بودجه دست و پنجه نرم خواهد کرد.

از سوی دیگر فشار امنیتی بر معلمان و بازنشستگان تنها راهی است که دولت و حاکمیت برای سرپوش گذاشتن بر این مشکلات دنبال می‌کنند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، پیش از برگزاری این تجمع اعتراضی اعلام کرد که محمدرضا علیجانی، دبیر دبیرستان‌های مشهد و گلبهار، روز شنبه یکم‌ بهمن ماه ١۴٠١، با احضاریه به دادسرا مراجعه کرده بود و در همانجا بازداشت شد. بر اساس این گزارش، علیجانی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده است.