چین از سیاست داخلی میانه‌رو و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند

چین بزرگ‌ترین حامی فعلی طالبان است و همکاری اقتصادی گسترده با افغانستان دارد

وزیر خارجه چین، کین گانگ و سرپرست وزارت خارجه طالبان، ملا امیر خان متقی، تلفنی گفت‌وگو کردند- تصاویر از AFP

وزرای خارجه چین و طالبان روز شنبه در تماسی تلفنی، در مورد تحولات سیاسی و اقتصادی در افغانستان صحبت کردند. براساس بیانیه وزارت خارجه چین، کین گانگ در این گفت‌وگوی تلفنی با سرپرست وزارت خارجه طالبان، گفت که چین برای امنیت کارکنان و موسسات چینی در این کشور اهمیت زیادی قائل است و با نزدیک شدن به فصل بهار در افغانستان امیدوار است که طالبان برای تامین امنیت آن‌ها تدابیری جدی اتخاذ کنند.

وزیر خارجه چین در این گفت‌وگو اعلام کرد که این کشور به‌هیچ‌وجه در امور داخلی افغانستان مداخله نخواهد کرد اما از ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده، اجرای سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل و صحیح، مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن و برقراری روابط دوستانه با همه کشورها به‌ویژه همسایگانش حمایت می‌کند.

گانگ همچنین بر کمک چین به مردم فقیر افغانستان تاکید و برای همکاری در توسعه اقتصادی و کمک به معیشت مردم افغانستان اعلام آمادگی کرد. در همین حال، ملا امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، هم به وزیر خارجه چین اطمینان داد که طالبان به هیچ نیروی که از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه به‌خصوص چین استفاده کند و بخواهد با این فعالیت‌ها دوستی چین و افغانستان را تخریب کند، اجازه فعالیت نمی‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متقی افزود که طالبان با تمام اشکال تروریسم به‌شدت مبارزه می‌کنند و تامین امنیت کارکنان و نهادهای چینی فعال در افغانستان را به عهده خواهند گرفت. به گفته متقی، دولت موقت افغانستان به اصل چین واحد پایبند است و از چین برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود حمایت می‌کند و افزود که افغانستان از ایفای نقش مهم‌تر چین در امور بین‌المللی و منطقه‌ای استقبال می‌کند و انتظار دارد تبادلات و همکاری‌ها با چین تقویت شود.

تاکید چین به طالبان بر ایجاد یک دولت فراگیر و همچنان اتخاذ سیاست‌های معتدل در منطقه نشان می‌دهد که این کشور از حضور نیروهای افراطی در افغانستان هراس دارد. زیرا این مسئله زمینه را برای گسترش فعالیت جدایی‌طالبان اویغور در منطقه سین‌کیانگ فراهم خواهند کرد.

چین در حال حاضر یکی از نزدیک‌ترین متحدان طالبان در منطقه و در حال سبک‌سنگین کردن مسئله به رسمیت شناختن این گروه به‌عنوان یک دولت مستقل است. شرکت‌های چینی از یک سال و نیم پیش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در افغانستان برای استخراج منابع زیرزمینی‌ را در دست بررسی دارند. در حال حاضر دو قرارداد بزرگ و رسمی استخراج مس از معدن عینک لوگر و اکتشاف‌ نفت در شمال افغانستان با شرکت‌های چینی به امضا رسیده است و قرارداد استخراج لیتیوم، یکی از مهم‌ترین نیازهای چین، هم به‌زودی امضا خواهد شد.

سخنان سرپرست وزارت خارجه طالبان نشان داد که این کشور برای تحکیم دوستی با چین ارزش زیادی قائل است و برای آن حاضر است هر قیمتی بپردازد؛ از جمله قربانی کردن اویغورهای مسلمان منطقه سین‌کیانگ. این گروه به‌شدت در پی کسب رضایت شرکت‌های چینی برای استخراج منابع زیرزمینی افغانستان و سرازیر کردن پول به جیب رهبران خود است. آن هم در شرایطی که مردم افغانستان همچنان در بدترین وضعیت معیشتی قرار دارند و طبق آخرین گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۹۷ درصد آن‌ها به غذای کافی دسترسی ندارند.

بیشتر از جهان