دورخیز مسکن برای افزایش قیمت

رئیس هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران، از احتمال افزایش قیمت مسکن خبر داد

از آغاز شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی به‌مدت ۱۶ماه بازار مسکن افزایش قیمت ۵۵ درصدی را تجربه کرده است - ATTA KENARE / AFP

رئیس هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران، از احتمال افزایش قیمت مسکن در آینده خبر داد. ایرج رهبر در‌مورد وضعیت پیش روی بازار مسکن گفت: «با توجه به شرایط کنونی و مدلی که الان داریم، همان‌طور که تا به حال افزایش قیمت داشته‌ایم، باز هم امکان اینکه افزایش قیمت داشته باشیم وجود دارد، منتها افزایش قیمت به ضرر بازار مسکن است، چون وقتی قیمت‌ها متاثر از تورم موجود بالا می‌رود، رکود تورمی رخ می‌دهد.»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با روزنامه همشهری گفت: «در این حالت، قدرت خرید مردم پایین‌تر می‌آید و خریدوفروش قفل می‌شود. در این شرایط امکان ساخت مجدد برای سازنده‌ها هم نیست، بنابراین باید قیمت‌ها کنترل شود و بالاتر نرود و هم‌راستا با آن، ساخت‌وساز به طریق مشارکت با بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری افزایش یابد.»

این در حالی است که افزایش قیمت دلار و بالا رفتن آن تا مرز ۴۵ هزار تومان خیلی زود بر بازار مسکن تاثیر گذاشته است. گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار می‌گوید که هر مترمربع واحد مسکونی در تهران حدود ۴۷ میلیون تومان است. ارزان‌ترین خانه‌ها در منطقه ۱۸ تهران است که متری ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و گران‌ترین خانه‌ها با متری ۱۰۷ میلیون تومان مربوط به منطقه یک است.

اما تجارت نیوز در گزارشی این آمار را تنها آمارهای رسمی می‌داند و معتقد است که در بازار غیررسمی قیمت مسکن بیش از این اعداد است و در دو بار جهش قیمت دلار در دو ماه گذشته، قیمت مسکن هم افزایش زیادی داشت.

تجارت نیوز بر اساس این گزارش میدانی، اعلام کرده است که پس از افزایش قیمت دلار، معاملات ملکی بسیاری فسخ شد و فروشندگان زیادی از فروش ملک خود منصرف شدند. در برخی از آگهی‌های ثبت شده در سایت دیوار حتی ذکر شده بود که قیمت‌های اعلامی تنها سه تا پنج روز اعتبار دارد و پس از آن مشتریان باید استعلام قیمت جدید بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، معتقد است که «تکانه‌های دو ماه گذشته دلار، هنوز اثر خود را در حوزه مسکن نشان نداده است و در ماه‌های آینده نشان خواهد داد.»

او در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «نمی‌شود که دلار در کشور به ۴۰ هزار تومان برسد و انتظار داشته باشیم که تولیدکنندگان نهاده‌های ساختمانی کماکان با دلار ۲۶ هزارتومانی یا دلار ۳۰ هزارتومانی محصولات خود را عرضه کنند. به اعتقاد من نهاده‌های ساخت مسکن در آینده دچار افزایش قیمت خواهند شد و به‌تبع آن، هزینه‌های ساخت افزایش پیدا می‌کند.»

از آغاز شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی، بازار مسکن به‌مدت ۱۶ ماه افزایش قیمت ۵۵ درصدی را تجربه کرده است. تجارت نیوز در گزارشش با اشاره به این موضوع نوشته است که در آغاز دوره چهار ساله دولت سیزدهم، یعنی مردادماه ۱۴۰۰، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی حدود ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده، اما در آذرماه ۱۴۰۱ این قیمت به ۴۸ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسیده است.