درخواست احمد خاتمی برای تداوم قطعی اینترنت در ایران

قوه قضاییه می‌گوید بیش از صد نفر از «لیدرهای» اعتراضات دستگیر شدند

همان‌قدر که ذره ذره وصل شدن اینترنت در شهرهای ایران، موجب خوشحالی اندکی برای شهروندان شده، احمد خاتمی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای، در نماز جمعه امروز با بیان این ادعا که قطع اینترنت در ایران از « تدبیرهای ستودنی» در حوادث اخیر ایران بوده و باعث ناراحتی «دشمن و شبکه‌های خارجی» شده، در تمجید از مسئولین قطع اینترنت گفت: «این یعنی لانه زنبور را شناسایی کردند؛ از آن‌ها درخواست میکنم، پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کنند و اینترنت بومی را هر چه زودتر راه اندازی کنند؛ اگر در این کار کوتاهی کنید در پیشگاه خدا جوابی نخواهید داشت. تقاضا دارم اینترنت را باز باز نکنید. دیدید که به مردم جنایت یاد می دادند».

روز گذشته نیز احمد خاتمی گفته بود که «مجلس خبرگان» مصوبه‌ای را تاکید کرده که از این پس «مسوولان اجازه فعالیت مجدد شبکه‌های مجازی خارجی را ندهند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد خاتمی، سخنگوی مجلس خبرگان، در حاشیه جلسه کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری در قم مدعی شده بود: «شبکه‌ها مجازی خارجی نقش مخرب در حوادث اخیر داشته‌اند و جنایت‌کارانه عمل کردند».

به گفته احمد خاتمی « شبکه‌ها و فضای مجازی خارجی در جریان اعتراضات سراسری مردم ایران به صراحت تخریب و اغتشاش را آموزش می‌دادند».

سخنانی که انتقادات بسیاری را به همراه داشت که عمده آن‌ها متوجه این نکته بود که «مجلس خبرگان» در جایگاه قانون‌گذاری نیست. 

پیش از هم غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه هم گفته بود که «اینترنت در ایران باید زودتر از این‌ها قطع می‌شد». 

تصمیم مقامات جمهوری اسلامی در قطع کامل اینترنت شکل جدیدی از سرکوب گسترده شهروندان است که نه تنها امکان اطلاع‌رسانی از وقایع را ناممکن کرده است بلکه زمینه را برای کنترل شهروندان در فضای مجازی مهیاتر از قبل کرده است. تاکید نماینده رهبر جمهوری اسلامی بر سرعت بخشیدن به «تقویت پیامرسان‌های داخلی و اینترنت بومی» نشان از رویکرد نظام نسبت به فضای مجازی و کنترل هرچه بیشتر آن دارد.

به‌نظر می‌رسد که وحشت مقامات جمهوری اسلامی از اطلاع‌رسانی گسترده از اعتراضات مردمی آن‌قدر زیاد است که صراحتا از قطعی کامل اینترنت استقبال می‌کنند. در همین یکی دو روز که بنا به گزارش‌ها اینترنت تا اندازه‌ای در ایران وصل شده است، تصاویر گه‌گاه دلخراشی از برخورد خشن ماموران انتظامی و گاه لباس شخصی و بسیج به چشم می‌خورد که حکایت از سرکوب بی‌وقفه مردم معترض دارد. 

از سوی دیگر نیروهای مقامات سپاه و به‌خصوص فرماندهان سازمان بسیج سعی دارند که روایت اعتراضات مردمی را به سمت یک «جنگی از سوی دشمنان نظام» سوق دهند. روایتی که در سخنرانی‌های نمایندگان رهبری در کسوت امامان جمعه شهرهای مختلف ایران نیز مشهود بود.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مشهد مدعی شد که «جاهایی که اوضاع بهم ریخت غالبا در حاشیه شهرها بود، مردم مستضعف و  فقیر دچار مشکلات معیشتی هستند، شوکه شدند و برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند اما دشمن آمد بر موج اعتراض این‌ها سوار شد و بیمارستان و پمپ بنزین را آتش زدند». 

یوسف طباطبایی نژاد،امام جمعه اصفهان، هم همین روایت را از اعتراضات مردمی بیان کرد و با این ادعا که «نیروهای مسلح در این روزها به خوبی تحمل کردند و سعی کردند کمترین آسیب به فردی برسد» گفت: «برخی نیز از خارج از کشور خط می‌گرفتند و مزدوران بدانند جز به این که به خود ضربه زدند چیزی عاید آن‌ها نشد و در این راه نقشه‌های دشمن نیز نقش بر آب شد».

امام جمعه کرج هم گفت که «مکر دشمنان در این حوادث و فتنه خنثی شد و این مکر، مکر عجیبی است که با گذر زمان زوایای پنهان آن پیدا می‌شود». کرج از جمله شهرهایی بود که در روزهای گذشته تصاویر زیادی از درگیری‌های بین مردم و ماموران انتظامی و امنیتی از آن‌جا مخابره می‌شد. 

امام جمعه شیراز  هم که از دیگر شهرهای پرتلاطم روزهای اخیر بود با با قدردانی از «نیروهای امنیتی در ایجاد امنیت صورت گرفته پس از اغتشاشات» مدعی شد: «،همه ما در حوادث چند روز اخیر قدر امنیت را بیشتر دانستیم و در طول این 40 ساله نیز مردم در مقاطع مختلف، مردانه به میدان آمده و جلوی فتنه و فساد را گرفته و پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند».

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که قوه قضاییه نیز با گذشت نزدیک به یک هفته از اعتراضات مردمی در ایران شروع به دستگیری‌های گسترده و مجازات به ادعای آنان «اغتشاش‌گران» کرده است؛ امروز بود که غلام‌حسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که : «حدود ۱۰۰ نفر از لیدرها، سردسته‌ها و عوامل اصلی اغتشاشات اخیر در نقاط مختلف کشور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شناسایی و دستگیر شدند».

به‌نظر می‌رسد در روزهای پیش‌رو سرکوب معترضان و ایجاد رعب و وحشت در شهروندان در دستور کار مقامات  جمهوری اسلامی‌ست. 

بیشتر از