تحریم وزیر ارتباطات؛ جهرمی: به حمایتم از دسترسی به اینترنت ادامه می‌دهم

جهرمی در واکنش به تحریم: نمی‌گذارم آمریکا جلوی توسعه ایران را بگیرد

وزیر ارتباطات می‌گوید قطعی اینترنت به دستور شورای امنیت کشور صورت گرفته- AFP/Iran's Information Ministry Office

در حالی که شش روز از قطعی اینترنت در ایران می‌گذرد، ایالات متحده محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را تحریم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که محمدجواد آذری جهرمی به دلیل نقشش در «سانسور گسترده اینترنت» در ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است و از این پس تمامی اموالش در حوزه قضایی ایالات متحده، مصادره خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «رهبران ایران می‌دانند که اینترنت باز و آزاد، عدم مشروعیتشان را افشا می‌کند، برای همین به دنبال سانسور دسترسی به اینترنت هستند تا اعتراض‌های ضدحکومتی را سرکوب کنند.»

وی افزود: «ما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را به خاطر محدود کردن دسترسی به اینترنت تحریم می‌کنیم. این محدودیت از جمله شامل دسترسی به اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی متداولی است که به ده‌ها میلیون ایرانی کمک می‌کند تا با یکدیگر و جهان بیرون در ارتباط باشند.»

مدتی پس از انتشار این خبر وزیر ارتباطات ایران در توییتر در واکنش به این اقدام اظهار کرد که او تنها فردی نیست که به گفته او طبق «افسانه‌های ترامپ»  تحریم شده است. وی در این توییت تاکید کرد که به «حمایت» خود از «دسترسی به اینترنت» ادامه خواهد داد و اجازه نخواهد داد تا «ایالات متحده جلوی توسعه ایران را بگیرد».

قطعی اینترنت به دنبال افزایش 300 درصدی قیمت بنزین در ایران و آغاز موج اعتراض‌ها به این تصمیم آغاز شد.

علی تهرانی، مدیر رسانه‌ای سایفون، شرکتی که با ارائه خدمات ضدسانسور در راستای دسترسی به اینترنت آزاد تلاش می‌کند، در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت فارسی اظهار کرد که این اقدام، یکی از بزرگترین موارد قطعی اینترنت در تاریخ است.

وی همچنین با اشاره به باز شدن تدریجی اینترنت در ایران، خاطرنشان کرد که کاربران باید امنیت سایبری را جدی بگیرند و ضمن استفاده از نسخه‌های به روز شده فیلترشکن‌ها، آن‌ها را از راه‌های مطمئن دریافت کنند.

نت‌بلاکز، نهاد ناظر بر دسترسی کشورها به اینترنت که در این مدت مدام در خصوص قطعی اینترنت در ایران اطلاع‌رسانی کرده، روز جمعه اعلام کرد که اکنون «۱۴۴ ساعت است» که اینترنت در ایران قطع شده است. 

به دنبال قطعی اینترنت، آذری جهرمی ۲۷ آبان‌ماه اعلام کرد که اینترنت به دستور شورای امنیت کشور قطع شده است. 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ ایسنا، او اول آذرماه اظهار کرد که اینترنت در برخی نقاط ایران متصل شده است.

آقای جهرمی در خصوص خسارات وارده به شرکت‌های استارتاپی تاکید کرد که هنوز برآورد دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

این در حالی است که نت‌بلاکز پیشتر میزان خسارت وارد شده ناشی از قطعی اینترنت بر اقتصاد ایران را روزانه ۳۶۹ میلیون دلار برآورد کرده بود.

بیشتر از