وبسایت دانشگاه امام صادق، مرکز تربیت مدیران جمهوری اسلامی، هک شد

مسئولیت حمله سایبری به وبسایت دانشگاه امام صادق را گروه هکری «بلک ریوارد» پذیرفت که، با توجه به حساسیت این دانشگاه در ساختار جمهوری اسلامی، احتمال دارد به اطلاعات مهمی دست یافته باشد

گروه هکری «بلک‌ ریوارد»، که پیش از این وبسایت چند مرکز وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران را هک کرده بود، روز جمعه، ۳۰ دی ۱۴۰۱، از عملیات سایبری این گروه علیه دانشگاه امام صادق، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خبر داد.

بلک‌ ریوارد در کانال تلگرامی خود نوشت:«دانشگاه امام صادق، پل مدیریت برای آقازاده‌ها و مرکز تربیت نیرو برای مفت‌خوری در نهادهای قدرت، هک شد و این آغاز پیام است!» این گروه هکری همچنین در ادامه این پیام تاکید کرد مثل موارد قبلی، اطلاعاتی را که اعضای این گروه در حمله سایبری خود به‌دست آورده‌اند در اختیار افکار عمومی قرار خواهند داد.

بلک ریوارد در عین‌حال همراه با پیام مورد نظر تصویر زنی که در یک دست تکه سنگی دارد و در دست دیگر یک روسری را گرفته منتشر کرد و در انتهای پیام نه تنها شعار «زن، زندگی، آزادی» را نوشت، بلکه نام مهسا امینی امینی را نیز هشتگ کرد؛ مجموعه‌ای که پس از دسترس خارج شدن وبسایت دانشگاه امام صادق در نخستین صفحه این وبسایت قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با انتشار این خبر، وبسایت‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم حمله سایبری گروه «بلک ریوارد» به وبسایت دانشگاه امام صادق را تایید کردند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن تایید از دسترس خارج شدن وبسایت دانشگاه امام صادق، در بخشی از خبر خود چنین نوشت:«طبق تصویری که در صفحه اول این سایت درج شده، گروه هکری موسوم به بلک ریوارد مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.»

از سوی دیگر گروه بلک ریوارد موفق شد حساب توییتری حجت‌الله عبدالملکی، از اعضای هیات علمی دانشگاه امام صادق که پس از استعفا از سمت وزارت کار در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی به دبیری شورای مناطق آزاد تجاری گماشته شد، را نیز هک کند. بر اساس اطلاعات موجود، حساب توییتری عبدالملکی متن و تصویری که بلک‌ ریوارد در نخستین صفحه وبسایت دانشگاه امام صادق قرار داده بود را منتشر کرد.

اقدامی که باعث شد عبدالملکی چند دقیقه پس از آگاهی از هک شدن حساب توییترش چنین بنویسد:«چند دقیقه پیش حساب کاربری اینجانب هک شد، اما هم‌اکنون صفحه تحت کنترل است.»

گروه هکری بلک ریوارد پیش از این وبسایت خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را هک کرد و موفق شد مجموعه‌ای از اسناد محرمانه این خبرگزاری، از جمله بولتن‌هایی که برای فرمانده کل سپاه پاسداران تهیه می‌کردند، را در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دهد.

در آن زمان اسناد و اطلاعاتی که از خبرگزاری فارس به‌دست آمد، نقش قابل توجهی در ارتقای آگاهی افکار عمومی ایرانیان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی در مورد سازوکارهای سرکوب و همچنین رویکرد مقام‌های حکومت ایران نسبت به جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» ایفا کرد.

هک شدن خبرگزاری فارس، که در رسانه‌های اجتماعی از آن با نام «فارس گیت» یاد می‌شود، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی را به‌قدری آشفته کرد که، در پانزدهم آذرماه سال جاری، عباس توانگر، قائم مقام خبرگزاری فارس، را بازداشت کردند. روزنامه آرمان ملی در آن زمان با انتشار گزارشی در مورد بازداشت توانگر، نوشت نیروهای امنیتی او را پس از دستور علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران، مبنی بر تشکیل کارگروهی ویژه به‌منظور بررسی ابعاد «فارس گیت»، بازداشت کردند.

حالا بسیار محتمل است گروه هکری بلک ریوارد اسناد و اطلاعاتی از دانشگاه امام صادق به‌دست آورده باشد که میزان حساسیت‌شان به مراتب بالاتر از اسناد «فارس گیت» محسوب شود.

در حال حاضر فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق، عهده‌دار بسیاری از مقام‌های کلیدی و حساس نظام جمهوری اسلامی هستند. به‌غیر از حجت‌الله ملکی، که پیش‌تر به آن اشاره شد، در حال حاضر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه و مسئول مذاکرات احیای برجام، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی، وحید یامین‌پور، معاون وزارت ورزش و جوانان، پیمان جبلی، رئیس صداوسیما و علی فروغی، رئیس شبکه ۳ صداوسیما، تنها شماری از افراد فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق‌اند که همچنان سمت‌های دولتی خود را در اختیار دارند.

به این ترتیب مسئول بسیج دانشگاه امام صادق در پاییز سال ۱۴۰۰ چنین گفت:«بیشتر مدیران پرورش یافته در این دانشگاه جذب وزارت ارشاد، صداوسیما و وزارت خارجه شده‌اند.»