گزارش تکان‌دهنده نرگس محمدی از وضعیت زنان زندانی

نرگس محمدی در گزارشی اعلام کرد هشت نفر از زندانیان بند زنان اوین، مبتلا به بیماری قلبی‌اند

نرگس محمدی در این گزارش آورده است که برخی از زندانیان در پرونده‌های اخیرشان به حبس‌های طولانی حدود ۱۰ سال محکوم شده‌اند از جمله مهوش شهریاری، فریبا کمال آبادی، مریم حاج حسینی، نیلوفر بیانی، ناهید تقوی، زهرا زهتابچی و نرگس محمدی همچنین فاطمه مثنی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است - Twitter/@elahe4peace

نگرانی از وضعیت بازداشت‌شدگان کماکان ادامه دارد. تعداد بالای بازداشت‌شدگان و همچنین بی‌خبری از اطلاعات و شرایط بسیاری از آن‌ها، باعث شده است که فشار بر روی این افراد بیشتر از قبل شود. نرگس محمدی روز پنجشنبه گزارشی از شرایط زندانیان به بیرون از زندان ارسال کرد. این گزارش بخشی از مشکلات زندانیان محبوس در زندان اوین را روایت می‌کند.

بر اساس این گزارش که در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی منتشر شده، آمده است که در بند عمومی زنان زندان اوین «۶۱ زندانی زن» حضور دارند که نام «۵۸ نفر» آن‌ها در این گزارش آمده است. بر اساس این گزارش، از میان ۵۸ نفر از این زندانیان زن، ۵۷ نفر تجربه حبس در سلول‌های انفرادی بندهای امنیتی را داشته‌اند که مجموع مدت‌زمان حبس در سلول‌های بندهای امنیت اطلاعات و سپاه پاسداران در دوره‌ها و بازداشت‌های متعدد برای این ۵۷ زندانی، بیش از ۸۳۵۰ روز است. در این گزارش اسامی این «۵۷ زندانی»‌ به همراه اطلاعاتی از میزان زندانی بودن در انفرادی، میزان محکومیت و مدت‌زمان گذرانده شده از محکومیت، ذکر شده که بدین شرح است:

 مريم حاج حسینی، کل ۴۱۲ روز را در خانه امن و به‌شکل کاملا انفرادی و تنها، محبوس بوده است.

فریبا عادلخواه، ۴ ماه از ۹ ماه حبس خود را در سلول‌های بند امنیتی ۲ الف سپاه، در انفرادی و تنها بوده است.

مهوش شهریاری و فریبا کمال‌آبادی، ۸ ماه از ۳۶ ماه حبس خود را در سلول‌های بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات، در انفرادی و شرایط سخت بودەاند.

نیلوفر بیانی، ۹ ماه از ۲۴ ماه حبس خود را در سلول‌های انفرادی بند امنیتی ٢ الف سپاه، در انفرادی و تنها گذارنده است.

سپیده کاشانی، ۸ ماه از ۲۴ ماه حبس خود را در سلول‌های بند امنیتی ۲ الف سپاه، در انفرادی و تنها گذرانده است.

ناهید تقوی ۶۸ ساله، ۲۰۰ روز از ۲۲۰ روز حبس خود را در سلول‌های بند امنیتی ٢ الف، در سلول انفرادی بوده است.

زهرا زهتابچی، تمام ۱۴ ماه حبس در سلول‌های بند امنیتی ۲۰۹ را در سلول انفرادی و در تنهایی سپری کرده است.

زهرا صفایی ۸ ماه از ۹ ماه حبس در سلول بندهای متعدد امنیتی را در انفرادی و شرایط دشوار بوده است.

مریم محمدی، تمام ۲۳ ماه حبس را در سلول‌های بند امنیت در دوره‌های مختلف، در انفرادی و در شرایط غیرانسانی و طاقت‌فرسا گذرانده است.

 

 این ۱۰ زن تاکنون در پرونده‌های متعددشان متحمل ۱۹۶ ماه حبس در بندهای امنیت سپاه و وزارت اطلاعات شده‌اند که ۱۰۲ ماه آن را در سلول انفرادی و به‌صورت تک‌نفره و در شرایط غیرانسانی بوده‌اند.

در این گزارش آمده است که دو نفر از ۵۸ نفر زن زندانی، بازداشتی بوده‌اند و هنوز حکمی نگرفته‌اند، بنابراین ۵۶ زن زندانی اوین فقط و صرفا در پرونده اخیرشان بدون احتساب زندان‌های گذرانده در سال‌های گذشته به موجب پرونده‌های پیشینشان، به تحمل بیش از ۳۳۰۰ ماه، معادل ۱۰۰ هزار روز زندان، محکوم شده‌اند.

نرگس محمدی در این گزارش آورده است که برخی از زندانیان در پرونده‌های اخیرشان، به حبس‌های طولانی حدود ۱۰ سال محکوم شده‌اند، ازجمله مهوش شهریاری، فریبا کمال‌آبادی، مریم حاج حسینی، نیلوفر بیانی، ناهید تقوی، زهرا زهتابچی، نرگس محمدی و همچنین فاطمه مثنی که به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

در میان ۵۸ زن زندانی، ۱۰ زن در ردیف سنی ۶۰ سال به بالا قرار دارند که به احکام سنگین زندان محکوم شده‌اند، سه نفر از آن‌ها به تحمل ۱۰ سال و ۷ نفرشان، به تحمل ۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

از میان ۵۸ زن زندانی، ۳۳ نفرشان مادر‌ند که برخی از آن‌ها، ازجمله ثمین احسانی، زهره داوری، زهره زیوری، فریبا اسدی و نرگس منصوری، کودکان کم سن و سال دارند.

نرگس محمدی در بخش دیگری از این گزارش، به بیماری زندانیان اشاره کرده و نوشته است که در میان ۵۸ زن زندانی، برخی مبتلا به بیماری‌های جدی و خطرناکی‌اند که تحمل حبس را برایشان دشوار کرده است و تحمل حبس شرایط بیماریشان را روزبه‌روز حادتر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به فرنگیس مظلوم اشاره کرده است که برخلاف نامه‌های متعدد پزشکان به‌دلیل بیماری قلب که تحت عمل جراحی قرار گرفته و لزوم تعویض مفاصل لگن که حرکت را برایش بسیار دشوار کرده است و همچنین بیماری کبد، ماه‌ها است که در زندان به سر می‌برد. بر اساس این گزارش، هشت نفر از زندانیان نیز مبتلا به بیماری‌های قلبی‌اند.

خبرهایی از شرایط سخت دیگر زندانیان و همچنین بازداشت‌های جدید نیز شنیده می‌شود. اتحادیه آزاد کارگران روز جمعه گزارش داد که هم‌زمان با ایجاد جو امنیتی در زاهدان، ابراهیم و خالد لجه‌ای، پسرخاله‌های خدانور لجه‌ای، از کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان، با یورش نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شدند.

بسیاری از زندانیان گمنام نیز با توجه به حجم بالای بازداشت‌شدگان و اطلاع‌رسانی نکردن، با گذشت ماه‌ها کماکان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. در میان آن‌ها شاهین رضابخش، یکی از بازداشت‌‌شدگان خیزش سراسری، از تاریخ ۲۰ مهرماه در زندان تهران بزرگ نگهداری می‌شود. به گزارش کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان، با گذشت بیش از سه ماه از زمان بازداشت، از صدور قرار وثیقه برای او خودداری شده است. شاهین رضابخش متاهل است و فرزندش تا چند ماه آینده به دنیا می‌آید.

کمیته پیگیری همچنین اطلاعات یکی دیگر از بازداشت‌‌شدگان را منتشر کرد که بر اساس آن، پریسا پروانه، شهروند ۱۹ ساله ساکن مشهد، صبح روز دوم آذر بازداشت شد و از همان روزهای ابتدایی بازداشت، به خانواده او وعده داده شد که به‌زودی آزاد می‌شود، اما بیش از دو ماه است که او در بازداشت است و خبری از وضعیت فعلی‌اش در دسترس نیست. پریسا پروانه عضو انجمن نجوم ایران است و در حال آماده کردن خود برای المپیاد بود. او با مجله نجوم نیز همکاری می‌کرد و مسئول برگزاری کلاس‌های آنلاین بود.

روز پنجشنبه اعلام شد که فرناز حسین‌زاده، طراح لباس و ساکن تهران، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و هشت ماه حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. فرناز حسین‌زاده اوایل آبان بازداشت شد و به مدت ۲۰ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین، تحت بازجویی بود. او سپس به مدت ۴۰ روز هم در زندان قرچک بود و نهایتا با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.