از هر ۱۰ خانواده در افغانستان ۹ خانواده غذای کافی ندارند

۹۰ درصد از خانواده‌ها تمامی درآمد خود را صرف خرید مواد غذایی می‌کنند

با سلطه طالبان بر افغانستان، هزاران فرصت شغلی از دست رفت و بیشتر سرمایه‌گذاران، کشور را ترک کردند-SANAULLAH SEIAM / AFP

بر اساس گزارش جدید برنامه جهانی غذا (WFP) که روز پنجشنبه ۲۹ دی (۱۹ دسامبر) منتشر شد، فقر، بیکاری و نیازمندی مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه، با فرا رسیدن زمستان و افزایش بهای مواد غذایی و سوخت، به میزان زیادی افزایش یافته است.

بر اساس ارزیابی جدید برنامه جهانی غذا، از هر ۱۰ خانواده در افغانستان، ۹ خانواده به غذای کافی دسترسی ندارند و خانواده‌ها برای ششمین ماه متوالی، با کاهش درآمد مواجه شده‌اند. در حال حاضر ۹۰ درصد از خانواده‌ها در افغانستان، تمامی درآمد ماهانه خود را صرف خرید مواد غذایی می‌کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که از ماه نوامبر سال گذشته تاکنون، بهای مواد غذایی رو به افزایش بوده و آمار خانواد‌ه‌هایی که به‌شدت در‌مورد کمبود غذا نگران‌اند، به ۴۶ درصد افزایش یافته‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، برنامه جهانی غذا می‌گوید که دسترسی مردم به بازارهای مواد غذایی نیز دشوارتر شده است. براساس ارقام گزارش، در سال ۲۰۲۱ تنها یک درصد مردم در افغانستان برای دسترسی به بازارهای مواد غذایی مشکل داشتند، اما در زمستان سال جاری و با افزایش سرما و مشکلات حمل‌و‌نقل، ۲۷ درصد از مردم با این چالش مواجه شده‌اند.

با سلطه طالبان بر افغانستان، هزاران فرصت شغلی از بین رفت و بیشتر سرمایه‌گذاران، کشور را ترک کردند. 

هرچند پیش از سلطه طالبان بر افغانستان نیز سازمان ملل متحد و سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی به‌دلیل بیکاری و خشکسالی مداوم در افغانستان سرگرم کمک‌رسانی بودند، اما متوقف شدن کمک‌های جهانی واز بین رفتن فرصت‌های شغلی در نهادهای دولتی، سازمان‌‎های غیر‌دولتی و شرکت‌های تجاری، باعث نابودی منبع درآمد بسیاری از خانواده‎‌ها شد.

براساس ارقام سازمان ملل متحد، در سال جاری میزان افراد نیازمند به دریافت کمک‌های بشردوستانه در سراسر افغانستان به ۲۴.۳ میلیون نفر افزایش یافته است. از این میان بیش از شش میلیون نفر در خطر گرسنگی شدید قرار دارند. در حالی که به‌دلیل خشکسالی مداوم، از بین رفتن فرصت‌های شغلی و تحریم‌ بانک‌ها، هیچ روزنه‌ای برای بهبود اوضاع اقتصادی افغانستان وجود ندارد، طالبان با منع تحصیل و اشتغال زنان، هزاران خانواده را در معرض فشارهای بیشتر اقتصادی قرار دادند.

سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی به‌دلیل قوانین طالبان نمی‌توانند به زنان نیازمند کمک کنند. منع اشتغال زنان به روند کمک‌رسانی در افغانستان آسیب زده است و براساس هشدارهای سازمان‌های امداد‌رسان، اگر این فرامین لغو نشوند، پیامدهای ناگواری برای جامعه افغانستان خواهند داشت.

بیشتر از اقتصاد