هشدار به طرفداران بازی‌های کامپیوتری: «رادار بازی» امن نیست

چندین نرم‌افزار امنیتی، این ابزار را سرویسی مخرب شناسایی کرده‌اند

رادار گیم: این سرویس ضمن افزایش سرعت دانلود بازی‌ها و به‌روزرسانی آن‌ها، باعث کاهش چشمگیر پینگ بازی‌ها نیز خواهد شد - AFP

روز سه‌شنبه، ۲۷ دی (۱۷ ژانویه)، وزیر ارتباطات از  سرویسی با نام «رادار بازی» برای افزایش سرعت دانلود بازی‌ها و کاهش پینگ (میزان تاخیر اتصال گیمر با سرور بازی) رونمایی کرد. این سرویس وزارت ارتباطات را که با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شرکت ارتباطات زیرساخت راه‌اندازی شده، هفت ابزار امنیتی، «ابزار مخرب» یا «بدافزار» شناسایی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، ۳۰ آذر وعده داد که زمان پینگ بازی‌ها در ایران تا یک چهارم کاهش خواهد یافت. روز گذشته، ۲۷ دی، او در کانال‌های خود اعلام کرد: «یکی از مشکلاتی که گیمرهای کشورمان همواره با آن روبه‌رو بوده‌اند، مشکل سرعت پایین دانلود بازی‌ها و آپدیت آن‌ها به‌همراه پینگ بالای بازی آنلاین بوده است. خوشبختانه همانطور که وعده داده بوده‌ام، برای رفع مشکل این بخش از کاربران عزیز که تعداد آن‌ها کم هم نیست، با همکاری بخش خصوصی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شرکت ارتباطات زیرساخت، سایت و اپلیکیشنی به نام «رادار بازی» راه‌اندازی شده است.»

بررسی فایل نصبی نسخه ویندوز سرویس رادار بازی در وب‌سایت «ویروس توتال» نشان می‌دهد که این ابزار را چندین نرم‌افزار امنیتی، سرویسی مخرب شناسایی کرده‌اند. «ویروس توتال» سرویسی رایگان برای بررسی سلامت فایل‌ها است. در این وب‌گاه بیش از ۸۰ ضدویروس مختلف، امنیت فایل‌ها را بررسی می‌کنند.

سرویس رادار بازی بر روی سرورهای ابرآروان است و از پروتکل «وایرگارد» به منزله سرویس «وی‌پی‌ان» برای دور زدن محدودیت‌ها استفاده می‌کند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر، دستگاه‌ سانسور اینترنت اختلالات روی این پروتکل را افزایش داده و کاربران عمومی برای استفاده از پروتکل وایرگارد، با دشواری‌های متعدد روبه‌رو می‌شوند.

افزون بر امنیت این سرویس، کارایی آن نیز در هاله ابهام است. «رادار گیم» ادعا کرده است که استفاده از این سرویس ضمن افزایش سرعت دانلود بازی‌ها و به‌روزرسانی آن‌ها، باعث کاهش چشمگیر پینگ بازی‌ها نیز خواهد شد. کاهش پینگ بازی‌ها در رادار بازی از‌طریق دو DNS انجام می‌شود. همچنین، وزارت ارتباطات ایران گفته است که قصد دارد از‌طریق انتقال CDN‌های بازی‌ها به داخل کشور، کوتاه‌کردن مسیر دسترسی کاربران به سرورهای بازی و طراحی ابزارهای خاص، به بهبود وضعیت گیمرها کمک کند. با توجه به اختلالات گسترده اینترنت، این اقدام به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد. از این گذشته، در مورد ابزارهای خاصی که قرار است به کمک گیمرها بیایند و نحوه کارکرد آن‌ها نیز اطلاعاتی در دست نیست.

بیشتر از تکنولوژی