وزیر بهداشت: برای تامین دارو در سال آینده ۳۶ هزار میلیارد تومان کم داریم

دولت ابراهیم رئیسی بودجه نهادهای خاص در سال ۱۴۰۲ را ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد

با اجرای طرح  دارویار قیمت دارو  در ایران چندین برابر شدــ فرارو

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از کمبود بودجه ۳۶ هزار میلیارد تومانی برای تامین دارو در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت که بودجه تامین دارو و تجهیزات در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کافی نیست و این وزارتخانه حداقل به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

به گفته بهرام عین‌اللهی، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای تامین دارو و تجهیزات ۶۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

در خبری دیگر، سید جلیل میرمحمدی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز گفت که بودجه تامین دارو در ایران باید دست‌کم ۹۰ هزار میلیارد تومان باشد. او به‌صراحت اذعان کرد که در غیر این‌ صورت، وزارت بهداشت در مسیر اجرای «طرح دارویار» با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند اقلام دارویی بیشتری را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

نایب‌ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه افزود که اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومانی تامین دارو «به‌ طور تامل‌برانگیزی» کم است و مردم در پرداخت هزینه‌های دارویی دچار مشکل می‌شوند.

ابراهیم رئیسی و مقام‌های دولتش بارها وعده داده بودند که قیمت دارو و نان را گران نخواهند کرد؛ با این‌ حال بهای دارو در ایران از روز ۲۳ تیر ۱۴۰۱ با حذف ارز ترجیحی دارو و اجرای طرحی موسوم به «دارویار»، رسما افزایش یافت.

وزارت بهداشت در آغاز اجرای این طرح ادعا کرد که نرخ دارو در نهایت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد اما در کمتر از یک هفته، بسیاری از اقلام دارویی در داروخانه‌ها نایاب شدند و قیمت بسیاری از اقلام بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت. با این‌ حال وزارت بهداشت ادعا کرد که ارز ترجیحی دارو را با هدف «اصلاح الگوی مصرف دارو، کنترل قاچاق، رشد صادرات دارو و حمایت از مبتلایان به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» حذف و طرح دارویار را اجرا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهرام عین‌اللهی طرح دارویار را معجزه خواند و مدعی شد که هیچ دارویی از مسیر بیمه گران‌ نشده، بلکه برخی داروها ارزان‌تر هم شده‌اند اما واقعیت این است که حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت ایران تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و حذف ارز ترجیحی دارو در روند درمان این گروه از مردم اختلال جدی ایجاد کرده است. ضمن اینکه سیر صعودی قیمت دارو در هفته‌های آتی نیز ادامه یافت تا آنجا که برخی اقلام دارویی تا پایان تابستان بیش از ۱۰ برابر گران‌ شدند.

اکنون نیز آن‌طور که وزیر بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گویند، بودجه تامین دارو کافی نیست و این به معنای آن است که مردم ایران سال ۱۴۰۲ برای دسترسی به داروهای موردنیاز خود هم باید بیشتر جست‌وجو کنند و هم مبلغ بیشتری بپردازند.

کمبود بودجه وزارت بهداشت برای تامین داروهای موردنیاز در حالی است که دولت رئیسی بودجه نهادهای وابسته به حاکمیت را با دست‌ودلبازی افزایش داده، به‌ طوری‌ که اعتبار تخصیص‌یافته به ۲۵ نهاد مذهبی و تبلیغی وابسته به حاکمیت در سند بودجه سال آینده ۷۰ درصد افزایش یافته است.

پایگاه خبری داده‌های باز ایران به‌تازگی در گزارشی، اعلام کرد که بودجه این ۲۵ نهاد خاص در سال جاری (۱۴۰۱) نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان بود اما با افزایش ۷۰ درصدی در سال ۱۴۰۲، به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

در میان ۲۵ نهادی که پایگاه داده‌های باز بررسی کرد، بودجه اختصاص‌یافته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی که از آن با عنوان موسسه آیت‌الله مصباح یزدی نیز یاد می‌شود، با رشدی ٣٢٧ درصدی نسبت به سال گذشته، در صدر فهرست قرار دارد. پس از این موسسه، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با  ١٢٨ درصد، موسسه انقلاب اسلامی با ٩٨ درصد، دانشگاه امام صادق با ٨٨ درصد، شورای عالی حوزه‌های علمیه با ٨۵ درصد، و دانشگاه اهل بیت با ٨۴ درصد رشد، در رده‌های بعدی قرار دارند.