کاخ سفید: نامه سیامک نمازی از زندان اوین به دست بایدن رسید

«استفاده ایران از بازداشت غیرقانونی به‌عنوان اهرم سیاسی غیرقابل‌قبول است»

سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید تایید کرد که بایدن نامه نمازی را دریافت کرده است- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

کاخ سفید اعلام کرد که نامه سیامک نمازی به رئیس‌جمهوری آمریکا را دریافت کرده است. 

کرین ژان‌پیر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۲۷ دی (۱۷ ژانویه)، در نشست خبری با روزنامه‌نگاران گفت: «ما به آزاد کردن او متعهدیم و دولت آمریکا به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد تا او و دیگر شهروندان آمریکایی که به غلط در ایران بازداشت شده‌اند، به خانه بازگردند.» 

ژان‌پیر همچنین گفت: «استفاده ایران از بازداشت غیرقانونی به‌عنوان اهرم سیاسی غیرقابل‌قبول است.» 

سیامک نمازی، زندانی دوتابعیتی ایرانی-‌آمریکایی‌،  یک روز قبل از این سخنان سخنگوی کاخ سفید، در نامه‌ای سرگشاده به بایدن اعلام کرده بود که اعتصاب غذا کرده است. 

نمازی از بیش از هفت سال پیش، به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده است. آمریکا این اتهام‌ها را بی‌اساس می‌داند و خواستار آزادی تمامی شهروندان آمریکایی شده است که در ایران در بازداشت به سر می‌برند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیامک نمازی این نامه‌ را در هفتمین سالروز آزادی ایرانی‌-آمریکایی‌هایی نوشت که در ایران بازداشت شده بودند و در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۴، در چارچوب تبادل زندانیان در حاشیه توافق برجام، آزاد شدند. 

 در آن روز، ساعاتی پس از اجرایی شدن برجام، جمهوری اسلامی در ازای دریافت چهارصد میلیون دلار پول نقد، به هواپیمای سوییسی حامل جیسون رضاییان و مادر و همسرش، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروانی از فرودگاه تهران اجازه پرواز داد. 

 سیامک نمازی، شهروند ۵۱ ساله ایرانی‌- آمریکایی، در نامه‌ای که وکیل او جرد گنزر منتشر کرد، خطاب به بایدن نوشت: «وقتی دولت اوباما ناخواسته مرا در خطر رها کرد و دیگر شهروندان آمریکایی به گروگان‌گرفته‌شده در ایران را در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ آزاد کرد، دولت ایالات متحده به خانواده من وعده داد که مرا در چند هفته سالم به خانه بازخواهد گرداند.»

او در این نامه از جو بایدن خواست تا روزانه یک دقیقه به رنجی که شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران می‌کشند بیندیشد. هم‌اکنون، مراد طاهباز، شهروند ۶۷ ساله‌ای که تابعیت سه‌گانه ایرانی، بریتانیی و آمریکایی دارد، و عماد شرقی، ایرانی‌-آمریکایی ۵۸ ساله، در ایران زندانی‌اند.

نمازی در این نامه افزود: «هفت سال گذشته است و پس از آمدن دو رئیس‌جمهوری، من هنوز در زندان بدنام اوین در تهران در حبس به سر می‌برم.» 

سیامک نمازی در این نامه گفت که به مدت یک هفته اعتصاب غذا می‌کند و خطاب به بایدن نوشت: «تمام خواسته من یک دقیقه از وقت روزانه شما است تا به رنج گروگان‌های آمریکایی در ایران بیندیشید. فقط یک دقیقه از وقت شما به ازای هر یک سال از زندگی من که در زندان اوین هدر رفت، پس از آنکه دولت آمریکا با آنکه می‌توانست، مرا آزاد نکرد.» 

باقر، پدر سیامک نمازی، که او نیز به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده بود، در ماه اکتبر اجازه پیدا کرد تا به دلایل پزشکی ایران را ترک کند. 

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پیش‌تر، درباره نامه فوق گفته بود: «ما سخت تلاش می‌کنیم تا او و تمامی شهروندان آمریکایی را که به غلط در ایران بازداشت شده‌اند، به خانه بیاوریم. رفتار غلط ایران در برابر شهروندان آمریکایی و استفاده از آن‌ها به‌عنوان اهرم سیاسی، غیرقابل قبول است.»