شروع مجمع جهانی اقتصاد در داووس و تئوری‌های توطئه

 کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند این مجمع شامل گروهی از رهبران است که رویدادهای جهانی را به نفع خود دستکاری می‌کنند

این مجمع، سران دولت‌ها، مدیران اجرایی کسب و کار، افراد پرنفوذ فرهنگی و نمایندگان سازمان‌های بین المللی را به این شهر لوکس کوهستانی می‌آورد- Fabrice COFFRINI / AFP

هنگامی که برخی از ثروتمندترین و پرنفوذترین چهره‌های جهان در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سال گذشته گرد هم آمدند، جلساتی در مورد تغییرات آب‌و‌هوایی، تامین مالی طرح‌های کاهش کربن و سیستم‌های غذایی پایدار برگزار، و درباره آن‌ها بحث کردند. 

در همین حال، یک بحث کاملا جداگانه در شبکه‌های اجتماعی درباره نشست داووس در جریان بود. برخی کاربران ادعا کردند که رهبران جهان به اسم نجات طبیعت، برنامه دارند تا مردم را به سمت برنامه‌های خود تشويق کنند. 

اسوشیتدپرس می‌گوید که مجمع سالانه اقتصاد در داووس سوئیس که روز دوشنبه، ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) شروع شد، به طرز فزاینده‌ای به هدف ادعاهای عجیب و غریب کاربران شبکه‌های اجتماعی بدل شده است. آن‌ها بر این باورند که این مجمع شامل گروهی از رهبران است که رویدادهای جهانی را به نفع خود دستکاری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکس فریدفلد، پژوهشگری که مطالعه و پژوهش در زمینه روند افراط‌گرایی ضددولتی مشغول است، می‌گوید: «این توطئه‌ای نیست که فقط در افراطی‌ها دیده می‌شود.» او می‌گوید: «شاهد ‌این بودیم که این شایعات را آمریکایی‌های معمولی، منظما به اشتراک می‌گذارند»، و می‌افزاید: «حتی چهره‌های شناخته‌شده رسانه‌ای نیز چنین اخباری را گزارش دادند.» 

این مجمع، سران دولت‌ها، مدیران اجرایی کسب‌و‌کار، چهره‌های بانفوذ فرهنگی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی را به این شهر پرتجمل کوهستانی می‌آورد. اگرچه همیشه مشخص نیست که این مجمع به چه میزان اقدام واقعی منتج می‌شود، این نشست فرصتی است برای حل مسائل جهانی؛ به‌ویژه تغییرات آب‌و‌هوایی، فقدان قطعیت اقتصادی،  بحران‌های ژئوپلیتیک و بهداشت عمومی.

صدها جلسه عمومی در اجلاس داووس برنامه‌ریزی شده است، اما این کنفرانس چهارروزه همچنین به دلیل جلسات مخفیانه و معاملات رهبران و فعالان کسب‌و‌کار در آن،  شهرت دارد. این شکاف بین آنچه به مردم نشان داده می‌شود و آنچه پشت درهای بسته رخ می‌دهد، به گسترش شایعات موجود و اطلاعات غلط درباره داووس دامن می‌زند.

شایعه‌ها در مورد رهبران بانفوذ جهانی، جدید نیست. شایعات در مورد مجمع جهانی اقتصاد و رئیس آن، کلاوس شواب، در سال ۲۰۲۰ و در روزهای اول همه‌گیری کووید-۱۹ شدت گرفت.  موضوع محوری اجلاس در سال ۲۰۲۰، چگونگی ازسرگیری کسب‌و‌کارها در جوامع و اقتصادها، و بهبودی اوضاع پس از همه‌گیری و ساخت آینده‌ای پایدارتر بود. 

در حال حاضر، این اطلاعات غلط در گوشه‌و‌کنار اینترنت و در گفت‌وگوهای محافظه‌کاران، مطرح می‌شود. «احیای بزرگ» پس از همه‌گیری کرونا، اینک به سازماندهی مجدد جامعه و تلاش برای دستیابی مردم جهان به حقوق اساسی خود تبدیل شده است. برخی استدلال می‌کنند که اقداماتی، از جمله قرنطینه و واکسن اجباری، برای افزایش بیشتر قدرت رهبران و کاهش حقوق فردی شهروندان بوده است.

بیشتر از جهان