دیده‌بان حقوق بشر خواستار تعلیق بازی‌های بین‌المللی تیم ملی کریکت افغانستان شد

تیم کریکت استرالیا نیز بازی با تیم افغانستان را که قرار بود مارس آینده در امارات متحده عربی برگزار شود لغو کرد

پیشتر تیم کریکت استرالیا بازی با تیم افغانستان را که قرار بود در ماه مارچ در امارات متحده عربی انجام شود را لغو کرد-ISHARA S. KODIKARA / AFP

دیده‌بان حقوق‌بشر از شورای بین‌المللی کریکت (آی‌سی‌سی) خواسته است که تا پایان محرومیت زنان و دختران از آموزش و ورزش در افغانستان، عضویت تیم ملی کریکت این کشور را در این شورا و شرکت آن را در مسابقات بین‌المللی، تعلیق کند.

دیده‌بان حقوق‌بشر با انتشار بیانیه‌ای، با اشاره به «سیاست ضد تبعیض شورای بین‌المللی کریکت» که طبق آن باید از اقدامات «توهین‌آمیز، تحقیرآمیز یا ارعاب‌کننده» بر اساس نژاد، مذهب، فرهنگ و رنگ پوست جلوگیری شود، خواستار تعلیق تمامی بازی‌های تیم ملی کریکت افغانستان شد.

در این بیانیه آمده است که «بر اساس سیاست‌های ضد تبعیض شورای بین‌المللی کریکت»، این شورا «متعهد است تا اطمینان حاصل کند که هر جا کریکت بازی می‌شود، همه بازیکنان، نیروهای پشتیبانی بازیکنان، مسئولان، تماشاگران، شرکای تجاری و دیگران، بدون در نظر گرفتن شرایط، از آن لذت ببرند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مینکی وردن، مدیر ابتکارات جهانی این نهاد، گفت: «از زمان به دست گرفتن قدرت، طالبان فهرست طولانی و رو به افزایشی از قوانین و سیاست‌ها را تحمیل کرده‌اند که زنان و دختران را به صورت جامع از استفاده از حقوق اساسی خود، از جمله بیان، حرکت، کار، و تحصیل بازمی‌دارد و تقریبا بر تمام حقوق آن‌ها، از جمله زندگی و معیشت، تاثیر می‌گذارد.»

تیم کریکت استرالیا نیز چندی پیش بازی با تیم افغانستان را که قرار بود در مارس آینده در امارات متحده عربی برگزار شود، لغو کرد. 

باشگاه کریکت استرالیا گفت که لغو آن بازی به ‎‌دلیل سیاست‌های محدودکننده و تبعیض‌آمیز طالبان در مورد زنان، صورت گرفته است. 

این اقدام تیم استرالیا با واکنش‌های گسترده و مختلفی در میان شهروندان افغانستان مواجه شد. برخی‌ از این تصمیم استقبال، و برخی دیگر آن را محکوم کردند.

چندین چهره مطرح کریکت، از جمله راشد خان، کاپیتان تیم ملی کریکت افغانستان، محمدنبی و چندین بازیکن دیگر، با انتقاد از این اقدام استرالیا، تاکید کردند که ورزش نباید سیاسی شود. با این حال، اعضای تیم کریکت افغانستان در دی ماه جاری با سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، در کابل دیدار کردند. 

بازی کریکت در میان شهروندان استان‌های شرقی و جنوبی افغانستان از محبوبیت زیادی برخوردار است و تمامی بازیکنان تیم ملی از قوم پشتون‌اند. تک‌قومی بودن تیم ملی کریکت، انتقادهایی هم به همراه داشته است.

تیم ملی کریکت افغانستان یکی از قدرتمندترین تیم‌های کریکت در سطح جهان است.

تیم کریکت افغانستان را مهاجران افغان در پاکستان، در دهه ۹۰ میلادی ایجاد کردند. اما پس از سقوط رژیم طالبان با حمله ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا در ۲۰۰۱ میلادی‌، این تیم فعالیتش را در افغانستان آغاز کرد.

بیش از ۱۷ ماه است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کند، اما در رقابت‌های ورزشی، از پرچم سه‌رنگ افغانستان به‌ جای پرچم طالبان استفاده می‌شود. تیم کریکت افغانستان نیز با همین پرچم سه‌رنگ و سرود ملی افغانستان در چند مسابقه شرکت کرد.

طالبان در بیش از یک سال و نیم حکومت خود بر افغانستان، رفتن زنان و دختران را به باشگاه‌های ورزشی منع کردند و بسیاری از دختران ورزشکار افغان، مجبور شدند کشور خود را ترک کنند. 

بیشتر از ورزش